Här är Kronobergsskolorna där nästan alla elever blev behöriga

Kronobergs län Skola
Skolkorridor

På Hagavikskolans natur- och teknikinriktning i Kronobergs län klarade alla utom en handfull elever behörigheten till gymnasieskolans yrkesprogram. Och det finns ytterligare skolor där nästan alla klarade det.

80 procent av eleverna som gick ut nian i Kronobergs län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en lägre andel än bland dem som gick ur nian våren 2023 (83 procent).

Vid Hagavikskolans natur- och teknikinriktning i Växjö uppnådde nästan alla elever behörighet. På grund av statistiksekretess är det exakta antalet inte redovisat, men någonstans mellan 94 och 99 procent av eleverna klarade kraven för gymnasieskolans yrkesprogram. Även på Idekulla skola (Tingsryd), Thoren Framtid i Ljungby (Ljungby) och Växjö Internationella Grundskola 7-9 (Växjö) uppnådde nästan alla behörighet.

Länets lägsta andel behöriga finns i Strömsnässkolan 7-9 i Markaryds kommun, 50 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.

Andel behöriga till gymnasiet per skola i Kronoberg 2024
SkolaKommunAndel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentesGenomsnittligt meritvärdeAntal elever
Hagavikskolans natur- och teknikinriktningVäxjö≈100 % (≈100 %)241,271
Idekulla skolaTingsryd≈100 % (≈100 %)230,640
Thoren Framtid i LjungbyLjungby≈100 % (≈100 %)230,027
Växjö Internationella Grundskola 7-9Växjö≈100 % (≈100 %)224,627
Kronoberg SkolaVäxjö94 % (94 %)255,0141
Åsedaskolan 7-9Uppvidinge91 % (83 %)236,356
NorregårdskolanVäxjö91 % (95 %)237,4174
Thoren Framtid i VäxjöVäxjö90 % (89 %)227,5104
Pär Lagerkvistskolan 7-9Växjö85 % (96 %)221,6151
Markaryds skola 7-9Markaryd85 % (72 %)214,273
MohedaskolanAlvesta85 % (85 %)206,453
HagaskolanAlvesta84 % (80 %)208,6147
Linnéskolan 2Älmhult84 % (77 %)228,1104
VislandaskolanAlvesta83 % (79 %)209,858
Teleborg Centrum skola 2Växjö81 % (–)210,070
RingsbergskolanVäxjö80 % (≈100 %)221,549
Linnéskolan 1Älmhult78 % (85 %)212,8102
ÄlghultskolanUppvidinge78 % (≈100 %)228,840
Kungshögsskolan 3Ljungby77 % (91 %)210,373
Teleborg Centrum skola 1Växjö76 % (–)215,780
BikupanLessebo76 % (70 %)202,6106
FagrabäckskolanVäxjö75 % (79 %)218,7134
Astradskolan 3Ljungby74 % (80 %)207,849
Kungshögsskolan 2Ljungby73 % (76 %)195,451
Astradskolan 2Ljungby72 % (81 %)198,486
Dackeskolan 7-9Tingsryd70 % (70 %)198,2101
Elin Wägnerskolan 1Växjö69 % (63 %)214,249
Åbyskolan 2Ljungby69 % (73 %)192,739
Braås skola 4-9Växjö67 % (71 %)183,039
Lammhults skolaVäxjö66 % (–)219,741
Elin Wägnerskolan 2Växjö56 % (67 %)197,852
Strömsnässkolan 7-9Markaryd50 % (57 %)167,048
Linnéskolan 3Älmhult.. (–)....
The Intern. School of ÄlmhultÄlmhult. (.).34
Kopiera tabellen (för eget CMS, Datawrapper, Infogram, etc.)

Ladda ner tabellen som:

Osäker på hur du kopierar en tabell? Läs mer på www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

I vissa CMS finns ett tabellverktyg där du kan klistra in tabelldata direkt i tabellredigeringsverktyget (ofta som csv eller tsv).
I andra CMS måste du växla till ”källredigering”, ”kodläge” eller liknande, och klistra in tabellen som html.

≈100 innebär att 1-4 elever inte klarade behörigheten. Två prickar (..) innebär att det rör sig om färre än tio elever och uppgiften maskeras. En prick (.) betyder att uppgift saknas. Ett streck (–) innebär att det inte finns något att jämföra med, antingen är skolan ny eller så har den fått ett nytt id vid omorganisation. Källa: Skolverket

För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.

I riket som helhet minskade andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram, till 84 procent – den lägsta nivån på flera år. Behörigheten är något högre bland flickor och högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.

– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor – och ökande – betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.

Regeringen har tillsatt en utredning för att stoppa betygsinflationen. Rapporten är inte klar ännu, men utredaren Magnus Henrekson har i intervjuer nyligen föreslagit att betygssystemet görs om i grunden och att F-betyget slopas då han menar att den svenska grundskolan är för strikt i sin betygssättning.

– Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU, säger han till tidningen Vi Lärare.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.