Under 18 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Dalarnas län försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 15 procent av de ankommande tågen i Dalarnas län mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet. Fem procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 9 april, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 18 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 8168 (TiB) från Hallsberg den 28 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar och 53 minuter försenat när det nådde Grängesberg klockan 14.15. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 4 000 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Dalarnas län under månaden var sammanlagt 141 timmar och 42 minuter sena – i genomsnitt 3 minuter och 43 sekunder per tåg.
Tio procent av tågen i Dalarnas län var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
---|---|---|
Ludvika–Västerås C (TiB) | 25,1 % | 4 minuter och 46 sekunder |
Gävle C–Hallsberg (TiB) | 19 % | 4 minuter och 15 sekunder |
Gävle C–Örebro C (TiB) | 16 % | 4 minuter och 50 sekunder |
Mora C–Stockholm C (SJ InterCity) | 16 % | 5 minuter och 5 sekunder |
Gävle C–Mjölby (TiB) | 15,6 % | 5 minuter och 12 sekunder |
Borlänge C–Gävle C (TiB) | 14,7 % | 3 minuter och 59 sekunder |
Falun C–Stockholm C (SJ InterCity) | 13,8 % | 4 minuter och 3 sekunder |
Fagersta C–Gävle C (TiB) | 12,2 % | 2 minuter och 54 sekunder |
Borlänge C–Mora C (TiB) | 6 % | 1 minut och 13 sekunder |
Borlänge C–Morastrand (TiB) | 4,5 % | 1 minut och 30 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Dalarnas län.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Tid | Orsak | Meddelande |
---|---|---|
28 mars 23.59–2 april 5.00 | banarbete | Från 28/3 kl 00:00 till 2/4 kl |
28 mars 0.00–2 april 5.00 | banarbete | Från 29/3 kl 00:00 till 2/4 kl 05:00 är det förändringar i tågtrafiken mellan mellan Arboga-Stockholm, Eskilstuna-Västerås och Hallstahammar-Västerås |
2 april 12.51–15.23 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Sala sedan kl 13:00 på grund av naturhändelse |
3 april 5.26–18.50 | elfel | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Sala sedan kl 05:30 på grund av ett elfel |
4 april 10.54–12.40 | urspårning | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Morgongåva på grund av en olycka |
5 april 4.28–6.00 | handhavandefel | Förseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg mellan Gagnef och Borlänge |
9 april 11.52–21.00 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel mellan Lindesberg och Storå |
9 april 15.24–19.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel i Borlänge |
10 april 18.10–22.00 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Hallstahammar och Surahammar sedan ca kl 18:10 på grund av incident |
16 april 12.10–14.30 | spårfel | Borlänge-Avesta Krylbo: Det är störningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel utanför Avesta Krylbo |
19 april 8.44–11.30 | befarat spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel vid Uppsala C |
25 april 7.36–10.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Ängelsberg och Fagersta |
26 april 15.34–18.30 | signalfel | Stopp i tågtrafiken förbi Gävle central på grund av ett signalfel |
28 april 0.02–29 april 2.00 | banarbete | Förseningar och inställda avgångari tågtrafiken mellan Norrköpings C och Ludvika sedan kl 00:00 på grund av Tungtransport |
29 april 12.24–14.20 | spårfel | Stopp i tågtrafiken mellan Kopparberg och Storå på grund av spårfel |
29 april 13.06–17 maj 15.00 | fel på högtalarsystem | Tillfälliga tekniska problem med högtalarsystemet i Smedjebacken |
29 april 15.41–19.30 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Storå och Lindesberg |