Många förseningsdrabbade dagar i Västernorrland under februari

Västernorrlands län Järnväg

Under alla 29 dagar i februari var mer än var tionde tåg i Västernorrlands län försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.

Totalt var 27 procent av de ankommande tågen i Västernorrlands län mer än fem minuter försenade under februari, och 13 procent var så mycket som en kvart försenade, bland de tåg som angjorde någon av stationerna i länet.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 8 februari, när 43 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 29 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format

Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 94 (Vy Nattåg) från Stockholm C den 15 februari. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 8 timmar och 24 minuter försenat när det nådde Kramfors klockan 8.34. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.

De drygt 3 400 tåg vi samlat ankomsttider för1 när de passerade2 Västernorrlands län under månaden, var sammanlagt 366 timmar och 2 minuter sena (i genomsnitt 10 minuter och 11 sekunder per tåg).

Två procent av Västernorrlandstågen var inställda under februari. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.

I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. I hela landet var andelen tåg som nådde sin slutstation inom fem minuter efter planerad ankomst tid i februari omkring 84 procent, enligt den data vi samlat in från Trafikverket. Insamlingsmetoden gör att den siffran inte är helt jämförbar med officiell statistik, men indikerar ändå att punktligheten i februari var låg i ett historiskt perspektiv. Under 2023 – det sämsta året för tågpunktlighet på över tio år – var andelen persontåg i tid som jämförelse 87,7 procent (det branschgemensamma målet är 95 procent).

Förseningar på vanliga sträckor för tågen i Västernorrland
Rutt (båda riktningar)Andel tåg mer än 5 minuter senaGenomsnittlig försening
Riksgränsen–Stockholm C (Vy Nattåg)83,3 %49 minuter och 49 sekunder
Luleå–Stockholm C (Vy Nattåg)70,7 %36 minuter och 51 sekunder
Duved–Stockholm C (SJ InterCity)50,6 %20 minuter och 4 sekunder
Stockholm C–Umeå C (SJ Snabbtåg)46,4 %20 minuter och 19 sekunder
Stockholm C–Östersund C (SJ Snabbtåg)39,6 %12 minuter och 19 sekunder
Stockholm C–Sundsvall C (SJ Snabbtåg)29,3 %11 minuter och 21 sekunder
Sundsvall C–Umeå C (Norrtåg)26,9 %6 minuter och 31 sekunder
Härnösand C–Umeå C (Norrtåg)26,4 %5 minuter och 15 sekunder
Storlien–Sundsvall C (Norrtåg)23,1 %9 minuter och 43 sekunder
Duved–Sundsvall C (Norrtåg)21,5 %6 minuter och 30 sekunder
Sundsvall C–Ånge (Norrtåg)16,7 %8 minuter och 31 sekunder
Kramfors–Umeå C (Norrtåg)15,1 %4 minuter och 8 sekunder
Gävle C–Sundsvall V (X-Tåget)10 %2 minuter och 43 sekunder
Sundsvall C–Östersund C (Norrtåg)9,9 %4 minuter och 14 sekunder
Sundsvall C–Åre (Norrtåg)9,5 %2 minuter och 24 sekunder
Umeå C–Örnsköldsvik C (Norrtåg)9,2 %2 minuter och 18 sekunder
Gävle C–Sundsvall C (X-Tåget)9 %2 minuter och 14 sekunder
För tåg som stannar vid flera stationer i ett län eller en kommun anges här den genomsnittliga förseningstiden vid ankomsterna till samtliga stationer i regionen, för tåg på den aktuella sträckan.
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer
Ladda ner i fler format

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
 >10 procent
 5–10 procent
 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västernorrlands län.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.