Kommunernas miljoner rullar i Mello – deltävlingarna i Nyköping kostade mer än snittet

Nyköpings kommun Melodifestivalen
Kiana framträder under Melodifestivalen 2023

Under 20 år har svenska kommuner satsat runt 100 miljoner kronor för att locka Melodifestivalen till just sin arena. Deltävlingarna i Nyköping ligger relativt högt.

Östersunds kommun fick köpa en lövblås för 2 390 kronor på Jula för att hinna städa upp all konfetti mellan föreställningarna. I Kiruna snöröjdes arenataket med helikopter. Och Leksands kommun lät tillverka en tre meter hög, rosa dalahäst.

I över 20 år har Melodifestivalen turnerat runt i Sverige och schlager har blivit en kommunal angelägenhet. Sedan Brandsta City Släckers och Méndez tog sig vidare från den allra första delfinalen i Växjö har kommunerna runt om i landet satsat runt 100 miljoner kronor i dagens penningvärde på Melodifestivalen.

Det visar Newsworthys genomgång av de deltävlingar som hållits eller ska hållas utanför Stockholm mellan 2002 och 2024. 100 deltävlingar i 27 kommuner i 17 län.

Något dyrare deltävlingar i Nyköpings kommun

Melodifestivalen har arrangerats tre gånger i Nyköpings kommun. Första gången var andra chansen 2007, när Sonja Aldén och Sanna Nielsen tog sig till final från Rosvalla Eventcenter. Då satsade kommunen 500 000 kronor, enligt P4 Sörmland, vilket motsvarar drygt 690 000 kronor i dagens penningvärde. Flera lokala sponsorer bidrar med drygt en halv miljon kronor.

Andra gången var andra chansen 2012. Då var det Top Cats och Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern som tog sig till final. Den gången var kommunens kostnad 1,5 miljoner kronor, enligt Sörmlands Nyheter (drygt 1,9 miljoner i dagens penningvärde). I den summan är en välkomstfest för drygt 320 000 kronor och 550 000 kronor för ett så kallat kommunavtal med turnéarrangören inräknade.

– Den förra Melodifestivalen 2007 visade på ett exponeringsvärde på 26 miljoner. Vi har också beställt en utvärdering av årets festival, sa Urban Granström till Sörmlands Nyheter

Senaste deltävlingen var andra chansen 2019 när Anna Bergendahl, Nano, Arvingarna och Lisa Ajax gick vidare från Rosvalla Eventcenter. Kostnad för kommunen: knappt 2 miljoner kronor, enligt Katrineholms-Kuriren (knappt 2,4 miljoner i dagens penningvärde). Kommunen räknade med en hyresintäkt på 350 000 för arenan.

Totalt har de tre deltävlingarna kostat Nyköpings kommun knappt 5 miljoner kronor. Därmed landar kostnaden per tävling i Nyköpings kommun något över snittet. En typisk deltävling kostar arrangörskommunen drygt en miljon kronor.

Melodifestivaldeltävlingar i Nyköping
ÅrArenaTypTotalkostnad
2007Rosvalla EventcenterAndra chansen690 000 kr
2012Rosvalla EventcenterAndra chansen1,9 miljoner kr
2019Nyköpings ArenorAndra Chansen2,4 miljoner kr
Totalkostnaden är i dagens penningvärde.

De har betalat mest

Mest pengar har Malmö kommun lagt ut. Sett över tid rör det sig om närmare 12 miljoner kronor i dagens penningvärde. Då har 15 deltävlingar (kommande lördags deltävling inräknad) arrangerats i staden. Den största utgiften härrör från 2004 då kommunen hade stora kostnader för att hyra och anpassa Malmömässan för tävlingen – runt tre miljoner i dagens penningvärde. När festivalen hålls i Malmö på lördag är kommunens insats 325 000 kronor – vilket är relativt lite jämfört med övriga arrangerande kommuner.

Men inte lika lite som Göteborg. Årets deltävling är den 20:e i kommunen – vilket är flest i landet – och kommunen har historiskt sett betalat för en välkomstfest för mellan 100 000 och 200 000 kronor. 2020 kostade den 50 000 kronor. Till det kommer vissa år flaggning och marknadsföring på stan vissa år, men för relativt små pengar. Arrangemangsbolaget Göteborg & Co uppskattar att kostnaden rör sig om drygt tre miljoner kronor sammanlagt över alla år (knappt fyra miljoner kronor om man tar hänsyn till inflationen). Årets deltävling kostar inte något för kommunen, uppger Göteborg & Co.

Tolv deltävlingar över två miljoner kronor

Newsworthy har frågat samtliga kommuner om kommunens kostnader för arrangemanget. Vi har också kompletterat och jämfört med medieuppgifter. Hur noggrant kommunerna redovisar sina kostnader och intäkter skiljer sig åt, och det är inte helt enkelt att jämföra. Vissa kommuner äger sina arenor och har hyresintäkter därifrån, en del låter kommunala bolag ta kostnader och så vidare.

För tolv deltävlingar – bland andra de kommande i Eskilstuna och Växjö – har kommunerna lagt eller budgeterat för över två miljoner kronor i dagens penningvärde.

Dyraste deltävlingarna hittills
KommunÅrArenaTypKostnad för kommunen
Eskilstuna2020Stiga Sports ArenaAndra chansen3,4 miljoner kr
Örebro2015Conventum ArenaDeltävling3,2 miljoner kr
Malmö2004MalmömässanDeltävling3,2 miljoner kr
Kiruna2008Arena ArcticaAndra chansen3 miljoner kr
Växjö2024Vida ArenaDeltävling2,7 miljoner kr
Eskilstuna2024Volvo CE ArenaDeltävling2,7 miljoner kr
Skellefteå2017Skellefteå Kraft ArenaDeltävling2,6 miljoner kr
Östersund2015Östersund ArenaDeltävling2,4 miljoner kr
Nyköping2019Nyköpings ArenorAndra Chansen2,4 miljoner kr
Västerås2008ABB ArenaDeltävling2,3 miljoner kr
Skellefteå2013Skellefteå Kraft ArenaDeltävling2,2 miljoner kr
Skellefteå2009Skellefteå Kraft ArenaDeltävling2 miljoner kr
Kostnaden i dagens penningvärde.

Men topplistan ger inte hela bilden. Kiruna kommun lade 2,2 miljoner kronor på Andra chansen 2008, även den lokala turistföretagarorganisationen var med och finansierade. Där landade totalkostnaden på över tre miljoner kronor, närmare 4,5 miljoner i dagens penningvärde, vilket sticker ut i jämförelse. Då är inte den omfattande balkförstärkning som krävdes i hangaren som användes som arena medräknad. Det var en kostnad som enligt kommunens utvärdering var ”mycket hög” och som Luftfartsverket stod för. Varken Luftfartsverket eller Swedavia, som nu driver flygplatsen, har kunnat hitta uppgifter om hur hög kostnaden var.

I Sandviken, där kommunen satsade motsvarande 1,7 miljoner kronor på arrangemanget 2010, innebar dessutom Melodifestivalen en förlustaffär på närmare två miljoner kronor för kommunägda Göransson Arena, rapporterade lokala medier senare under året.

Örebro betalade 2,5 miljoner kronor – över tre miljoner i dagens penningvärde – i samband med deltävlingen 2015. I de pengarna ingår dock flera arrangemang som snarare hängde ihop med stadens 750-årsjubileum än med deltävlingen.

Så mycket har kommunerna lagt på Melodifestivalen
Antal deltävlingarÅrTotalkostnadPer deltävling
Malmö152004, 2009-2020 och 2023-202411,9 miljoner790 000
Skellefteå42005, 2009, 2013 och 20178,6 miljoner2,2 miljoner
Växjö52002, 2005, 2012, 2017 och 20246,9 miljoner1,4 miljoner
Eskilstuna22020 och 20246,1 miljoner3 miljoner
Linköping72005, 2008, 2011, 2014, 2017, 2020 och 20235,3 miljoner–5,9 miljoner750 000–850 000
Örnsköldsvik52007, 2010, 2014, 2018 och 20235,9 miljoner1,2 miljoner
Nyköping32007, 2012 och 20195 miljoner1,7 miljoner
Karlskrona32006, 2008 och 20134,8 miljoner1,6 miljoner
Örebro22010 och 20154,7 miljoner2,3 miljoner
Leksand42006, 2009, 2012 och 20194,6 miljoner1,1 miljoner
Karlstad52004, 2006, 2013, 2018 och 20244,3 miljoner860 000
Göteborg202003-2020 och 2023-20243,9 miljoner200 000
Lidköping32014, 2019 och 20233,8 miljoner1,3 miljoner
Norrköping32002, 2009 och 20163,5 miljoner1,2 miljoner
Kiruna120083 miljoner3 miljoner
Östersund120152,4 miljoner2,4 miljoner
Västerås120082,3 miljoner2,3 miljoner
Sundsvall32002, 2003 och 20112,2 miljoner730 000
Luleå32003, 2011 och 20202,2 miljoner730 000
Gävle22007 och 20162,1 miljoner1,1 miljoner
Sandviken120101,7 miljoner1,7 miljoner
Kristianstad120181,6 miljoner1,6 miljoner
Helsingborg120151,5 miljoner1,5 miljoner
Halmstad120161,2 miljoner1,2 miljoner
Umeå120041,1 miljoner1,1 miljoner
Jönköping22003 och 20071 miljon520 000
Falun12002370 000370 000
För Sundsvall 2003 har vi inte hittat någon uppgift, vi utgår därför från att man betalade 300 000 kronor, vilket man enligt Aftonbladet la på 2002 års tävling. På samma sätt har vi uppskattat kostnaden för en välkomstfest i Malmö 2016 samt kostnaden för avtalet med arrangörsbolaget i Malmö 2010 och 2018. I Linköping uppger kommunens besöksbolag att man betalat mellan 200 000 och 545 000 per tävling till Live Nation, dock har vi inte fått några specifika summor för varje år. Vi redovisar därför ett möjligt spann. Samtliga summor är omräknade till dagens penningvärde.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.