Här inträffar Tidaholms viltolyckor

Tidaholms kommun Viltolyckor

November är viltolyckorna tid. Och fyra femtedelar av Tidaholms olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året1 har det inträffat 302 viltolyckor i Tidaholm, och därmed omkring 0,8 olyckor per dag. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Här sker viltolyckorna och här finns stängslen i Tidaholm
Karta som visar viltolyckornas fördelning som punkter eller röda fält
Ladda ner i fler format

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna.
Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var riksväg 26, länsväg 193 och länsväg 2874, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tiondel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

De mest olycksdrabbade vägsträckorna i Tidaholm
VägAntal olyckor
2679
19369
287422
284420
289214
285211
Här visas vägsträckor med fler än 10 olyckor under det senaste året, och endast landsvägar.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

”Vi måste komma ikapp med faunapassager”

I Tidaholm finns ungefär en mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har ungefär fyra femtedelar inträffat på vägsträckor utan viltstängsel.

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre.

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Rådjur vanligaste djur i olycksstatistiken

Antalet viltolyckor kan variera ganska kraftigt från år till år, beroende på variationer i viltstammarna, lokala väderförhållanden, snötäcke, och förstås beroende på trafikmängden. Över längre tid finns dock en tydligt uppåtgående trend, där olyckorna med vildsvin och hjortar ökar mest, relativt sett.

De allra flesta anmälda viltolyckorna i landet sker i kollision med rådjur. Så ser det ut även i Tidaholm. Under det senaste året har tre fjärdedelar av olyckorna involverat rådjur.2 Andra vanliga djur i olycksstatistiken i kommunen är vildsvin och älg.

Ladda ner i fler format
Olyckor per kommun i Västra Götalands län
KommunOlyckor senaste åretStängslad väg (km)Vanligaste djur
Göteborg68922Rådjur · Vildsvin
Borås54866Rådjur · Älg · Vildsvin
Alingsås45732Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Skövde45428Rådjur · Älg
Falköping43816Rådjur · Vildsvin · Älg
Mark40536Rådjur · Vildsvin · Älg
Ulricehamn37754Rådjur · Älg
Uddevalla36652Rådjur · Älg
Vänersborg35732Rådjur · Vildsvin
Götene34522Rådjur · Dovhjort
Vara34123Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Hjo3296Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Tanum30546Rådjur
Tidaholm30213Rådjur · Vildsvin · Älg
Lidköping30123Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Mariestad29765Rådjur · Vildsvin
Trollhättan29732Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Orust2810Rådjur · Älg
Mölndal27313Rådjur · Vildsvin
Bengtsfors2719Rådjur · Älg
Kungälv23913Rådjur · Älg
Åmål23820Rådjur · Älg
Vårgårda22719Rådjur · Vildsvin · Dovhjort · Älg
Färgelanda2268Rådjur · Älg · Vildsvin
Svenljunga2207Rådjur · Älg · Vildsvin
Skara21928Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Tranemo21617Rådjur · Älg
Grästorp1971Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Herrljunga1930Rådjur · Älg · Vildsvin
Munkedal17722Rådjur · Vildsvin
Härryda17442Rådjur · Vildsvin
Mellerud1699Rådjur
Gullspång16229Rådjur · Vildsvin · Dovhjort · Älg
Lerum15620Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Sotenäs1540Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Stenungsund15426Rådjur · Vildsvin
Tibro1516Rådjur · Älg
Strömstad15030Rådjur · Älg · Vildsvin
Ale14610Rådjur · Älg · Dovhjort
Lilla Edet12519Rådjur · Älg · Vildsvin · Dovhjort
Töreboda1252Rådjur · Vildsvin
Dals-Ed1210Rådjur · Älg
Lysekil1130Rådjur
Essunga1085Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Karlsborg920Rådjur · Vildsvin · Älg
Tjörn840Rådjur · Älg
Partille777Rådjur · Vildsvin
Bollebygd5915Rådjur · Vildsvin · Älg
Öckerö70Rådjur

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.