Ovanligt många dovhjortsolyckor i år i Karlskoga

Karlskoga kommun Viltolyckor

November är viltolyckorna tid. I Karlskoga kommun är antalet olyckor med dovhjort på väg mot en rekordnotering i år. Skulle mer viltstängsel hjälpa? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året1 har det inträffat 212 viltolyckor i Karlskoga, och därmed alltså drygt en olycka varannan dag. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Här sker viltolyckorna och här finns stängslen i Karlskoga
Karta som visar viltolyckornas fördelning som punkter eller röda fält
Ladda ner i fler format

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna.
Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var E18, länsväg 205 och länsväg 243, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tiondel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

De mest olycksdrabbade vägsträckorna i Karlskoga
VägAntal olyckor
E1840
20539
24338
70026
23721
55512
Här visas vägsträckor med fler än 10 olyckor under det senaste året, och endast landsvägar.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

”Vi måste komma ikapp med faunapassager”

I Karlskoga finns ungefär två mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har ungefär fyra femtedelar inträffat på vägsträckor utan viltstängsel.

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre.

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Utmed de stora vägarna i Karlskoga finns tre faunapassager för större däggdjur.

Rådjur vanligaste djur i olycksstatistiken

Antalet viltolyckor kan variera ganska kraftigt från år till år, beroende på variationer i viltstammarna, lokala väderförhållanden, snötäcke, och förstås beroende på trafikmängden. Över längre tid finns dock en tydligt uppåtgående trend, där olyckorna med vildsvin och hjortar ökar mest, relativt sett.

De allra flesta anmälda viltolyckorna i landet sker i kollision med rådjur. Så ser det ut även i Karlskoga. Under det senaste året har två tredjedelar av olyckorna involverat rådjur.2 Andra vanliga djur i olycksstatistiken i kommunen är dovhjort och vildsvin. Just dovhjortarna var inblandade i fler olyckor de senste 12 månaderna än något år sedan åtminstone 2016 (så långt tillbaka som statistiken från Viltolycksrådet sträcker sig). Bland de ovanligare rapporterna finns en om utter vid E18 under hösten 2017. Det skall dock påpekas att de mer udda viltslagen ibland har varit resultatet av en felrapportering.

Ladda ner i fler format
Olyckor per kommun i Örebro län
KommunOlyckor senaste åretStängslad väg (km)Vanligaste djur
Örebro83842Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Hallsberg30136Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Lindesberg2794Rådjur · Vildsvin
Askersund25124Rådjur · Dovhjort · Älg · Vildsvin · Kronhjort
Kumla22820Rådjur · Vildsvin · Älg
Karlskoga21220Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Degerfors1445Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Lekeberg14014Rådjur · Älg · Vildsvin
Nora1392Rådjur · Vildsvin · Älg
Laxå11128Rådjur · Vildsvin · Älg
Hällefors950Rådjur · Vildsvin · Älg
Ljusnarsberg700Rådjur · Älg

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.