Här inträffar Kalixs viltolyckor

Kalix kommun Viltolyckor

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Kalixs olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året1 har det inträffat 49 viltolyckor i Kalix, och därmed alltså drygt en olycka var tionde dag. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Renar, som räknas som tamdjur, ingår inte i den här statistiken.

Här sker viltolyckorna och här finns stängslen i Kalix
Karta som visar viltolyckornas fördelning som punkter eller röda fält
Ladda ner i fler format

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna.
Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade.

Av de viltolyckor som gick att koppla till en specifik väg inträffade en på länsväg 398, en på länsväg 699, en på länsväg 703, en på länsväg 704, en på länsväg 705, två på länsväg 707, en på länsväg 710, två på länsväg 712, en på länsväg 715, två på länsväg 718, en på länsväg 720, två på länsväg 721, en på länsväg 730, tre på länsväg 744, sju på E10 och fem på E4.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

”Vi måste komma ikapp med faunapassager”

I Kalix finns ungefär fyra mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har 94 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel.

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre.

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Utmed de stora vägarna i Kalix finns fem faunapassager för större däggdjur.

Älg vanligaste djur i olycksstatistiken

Antalet viltolyckor kan variera ganska kraftigt från år till år, beroende på variationer i viltstammarna, lokala väderförhållanden, snötäcke, och förstås beroende på trafikmängden. Över längre tid finns dock en tydligt uppåtgående trend, där olyckorna med vildsvin och hjortar ökar mest, relativt sett.

De allra flesta anmälda viltolyckorna i landet sker i kollision med rådjur. Kalix hör till kommunerna där olyckor med älg i stället är vanligast. Under det senaste året har två tredjedelar av olyckorna involverat älg.2 Andra vanliga djur i olycksstatistiken i kommunen är rådjur.

Ladda ner i fler format
Olyckor per kommun i Norrbottens län
KommunOlyckor senaste åretStängslad väg (km)Vanligaste djur
Luleå14773Rådjur · Älg
Piteå10859Rådjur · Älg
Kiruna10210Älg · Rådjur
Boden905Rådjur · Älg
Gällivare570Älg · Rådjur
Kalix4939Älg · Rådjur
Överkalix410Rådjur · Älg
Pajala400Älg · Rådjur
Älvsbyn390Rådjur · Älg
Haparanda3924Rådjur · Älg
Arvidsjaur330Rådjur · Älg
Arjeplog280Älg · Rådjur
Övertorneå240Rådjur · Älg
Jokkmokk220Älg · Rådjur

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.