Ovanligt många dovhjortsolyckor i år i Kalmar

Kalmar län Viltolyckor

November är viltolyckorna tid. I Kalmar län är antalet olyckor med dovhjort på väg mot en rekordnotering i år. Skulle mer viltstängsel hjälpa? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året1 har det inträffat 5 049 viltolyckor i Kalmar län, och därmed alltså 14 olyckor per dag. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Här sker viltolyckorna och här finns stängslen i Kalmar län
Karta som visar viltolyckornas fördelning som punkter eller röda fält
Ladda ner i fler format

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna.
Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var E22, länsväg 136 och riksväg 34, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en fjärdedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

De mest olycksdrabbade vägsträckorna i Kalmar län
VägAntal olyckor
E22657
136262
34212
23150
25140
47140
40128
3598
52095
3789
2880
12572
12071
71159
76057
94353
13545
78244
21343
Här visas vägsträckor med fler än 40 olyckor under det senaste året, och endast landsvägar.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

”Vi måste komma ikapp med faunapassager”

I Kalmar län finns ungefär åtta mil viltstängsel längs vägarna. Av den sträckan är nio kilometer nyuppsatt under 2022 eller 2023. Av olyckorna har 98 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel.

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre.

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Utmed de stora vägarna i Kalmar län finns 44 faunapassager för större däggdjur.

Rådjur vanligaste djur i olycksstatistiken

Antalet viltolyckor kan variera ganska kraftigt från år till år, beroende på variationer i viltstammarna, lokala väderförhållanden, snötäcke, och förstås beroende på trafikmängden. Över längre tid finns dock en tydligt uppåtgående trend, där olyckorna med vildsvin och hjortar ökar mest, relativt sett.

De allra flesta anmälda viltolyckorna i landet sker i kollision med rådjur. Så ser det ut även i Kalmar län. Under det senaste året har två tredjedelar av olyckorna involverat rådjur.2 Andra vanliga djur i olycksstatistiken i länet är dovhjort och vildsvin. Just dovhjortarna var inblandade i fler olyckor de senste 12 månaderna än något år sedan åtminstone 2016 (så långt tillbaka som statistiken från Viltolycksrådet sträcker sig).

Ladda ner i fler format
Olyckor per kommun i Kalmar län
KommunOlyckor senaste åretStängslad väg (km)Vanligaste djur
Västervik1 1789Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Oskarshamn51015Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Vimmerby4606Rådjur · Vildsvin · Älg
Kalmar43924Rådjur · Vildsvin
Hultsfred39412Rådjur · Vildsvin · Älg
Borgholm3920Rådjur
Emmaboda3600Rådjur · Vildsvin · Älg · Dovhjort
Mörbylånga3561Rådjur
Nybro3212Rådjur · Vildsvin · Älg
Mönsterås27113Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Torsås1915Rådjur · Vildsvin · Älg
Högsby1770Rådjur · Vildsvin · Älg
Olyckor per län
LänOlyckor senaste åretStängslad väg (km)Vanligaste djur
Västra Götaland11 912881Rådjur · Vildsvin · Älg · Dovhjort
Skåne6 410209Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Stockholm5 687253Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Kalmar5 04978Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Östergötland4 574205Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Jönköping4 350314Rådjur · Älg · Vildsvin
Värmland4 194143Rådjur · Älg
Uppsala3 999246Rådjur · Vildsvin
Södermanland3 541173Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Kronoberg3 217252Rådjur · Vildsvin · Älg
Dalarna3 166126Rådjur · Älg
Örebro2 808176Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Halland2 375212Rådjur · Vildsvin · Dovhjort · Älg
Gävleborg2 324259Rådjur · Älg
Blekinge2 03076Rådjur · Vildsvin
Västmanland1 861214Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Jämtland1 8318Rådjur · Älg
Västernorrland1 229131Rådjur · Älg
Västerbotten1 216209Rådjur · Älg
Norrbotten819203Rådjur · Älg

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.