Här inträffar Dalarnas viltolyckor

Dalarnas län Viltolyckor

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Dalarnas olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året1 har det inträffat 3 166 viltolyckor i Dalarna, och därmed alltså omkring nio olyckor per dag. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Renar, som räknas som tamdjur, ingår inte i den här statistiken.

Här sker viltolyckorna och här finns stängslen i Dalarna
Karta som visar viltolyckornas fördelning som punkter eller röda fält
Ladda ner i fler format

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna.
Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var riksväg 70, riksväg 66 och E16, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en femtedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

De mest olycksdrabbade vägsträckorna i Dalarna
VägAntal olyckor
70391
66262
E16210
69183
50125
E4596
2657
27055
6853
24551
85050
30143
29340
93833
Här visas vägsträckor med fler än 30 olyckor under det senaste året, och endast landsvägar.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

”Vi måste komma ikapp med faunapassager”

I Dalarna finns ungefär 13 mil viltstängsel längs vägarna. Av den sträckan är noll kilometer nyuppsatt under 2022 eller 2023. Av olyckorna har 96 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel.

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre.

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Utmed de stora vägarna i Dalarna finns 30 faunapassager för större däggdjur.

Rådjur vanligaste djur i olycksstatistiken

Antalet viltolyckor kan variera ganska kraftigt från år till år, beroende på variationer i viltstammarna, lokala väderförhållanden, snötäcke, och förstås beroende på trafikmängden. Över längre tid finns dock en tydligt uppåtgående trend, där olyckorna med vildsvin och hjortar ökar mest, relativt sett.

De allra flesta anmälda viltolyckorna i landet sker i kollision med rådjur. Så ser det ut även i Dalarna. Under det senaste året har fyra femtedelar av olyckorna involverat rådjur.2 Andra vanliga djur i olycksstatistiken i länet är älg. Bland de ovanligare rapporterna finns en om mufflonfår vid riksväg 69 under hösten 2022. Det skall dock påpekas att de mer udda viltslagen ibland har varit resultatet av en felrapportering.

Ladda ner i fler format
Olyckor per kommun i Dalarnas län
KommunOlyckor senaste åretStängslad väg (km)Vanligaste djur
Falun47819Rådjur · Älg
Ludvika2866Rådjur · Älg
Hedemora26025Rådjur · Älg
Mora2340Rådjur · Älg
Leksand2290Rådjur · Älg
Borlänge22134Rådjur · Älg
Avesta21517Rådjur
Malung-Sälen2110Rådjur · Älg
Rättvik1930Rådjur · Älg
Smedjebacken1854Rådjur · Älg · Vildsvin
Vansbro1595Rådjur · Älg
Gagnef1520Rådjur · Älg
Säter13229Rådjur · Älg
Älvdalen1190Rådjur · Älg
Orsa920Rådjur · Älg
Olyckor per län
LänOlyckor senaste åretStängslad väg (km)Vanligaste djur
Västra Götaland11 912881Rådjur · Vildsvin · Älg · Dovhjort
Skåne6 410209Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Stockholm5 687253Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Kalmar5 04978Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Östergötland4 574205Rådjur · Dovhjort · Vildsvin
Jönköping4 350314Rådjur · Älg · Vildsvin
Värmland4 194143Rådjur · Älg
Uppsala3 999246Rådjur · Vildsvin
Södermanland3 541173Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Kronoberg3 217252Rådjur · Vildsvin · Älg
Dalarna3 166126Rådjur · Älg
Örebro2 808176Rådjur · Dovhjort · Vildsvin · Älg
Halland2 375212Rådjur · Vildsvin · Dovhjort · Älg
Gävleborg2 324259Rådjur · Älg
Blekinge2 03076Rådjur · Vildsvin
Västmanland1 861214Rådjur · Vildsvin · Dovhjort
Jämtland1 8318Rådjur · Älg
Västernorrland1 229131Rådjur · Älg
Västerbotten1 216209Rådjur · Älg
Norrbotten819203Rådjur · Älg

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.