Inför På spåret: Kan det vara Sollentunas tur nu?

Sollentuna kommun Tv
På spåret. Domare Fredrik Lindström och programledare Kristian Luuk.
Bo Håkansson, SVT

Under de 33 första säsongerna har På spåret aldrig stannat till i Sollentuna kommun. Händer det i år? Det skulle trots allt kunna göra det. Newsworthy försöker knäcka På spåret-koden.

På fredag bänkar sig ett par miljoner svenskar för en ny säsong av På spåret. Tretton avsnitt, vilket under de senaste säsongerna har inneburit resor till och frågor om tretton svenska orter.

Sollentuna kommun tillhör de 140 kommuner där På spåret inte stannat till under de första 33 säsongerna. Programmet har besökt åtta av 26 kommuner i Stockholms län. Senast fick Sigtuna och Stockholm besök, förra säsongen.

Så många gånger har På spåret varit på väg till Stockholms län
ResmålAntal besökSenaste besök
Stockholm8februari 2023
Sigtuna4december 2022
Södertälje2februari 2011
Vaxholm2februari 2009
Norrtälje2december 2006
Sandhamn1februari 2017
Lidingö1december 2002
Solna1oktober 1993

Vad gör en ort till ett resmål? Det finns närmare 2 000 svenska tätorter som skulle kunna tänkas vara resmål. 162 av dessa har fått vara med i På spåret. Frågan är vad de har gemensamt.

Newsworthy har samlat ett tjugotal olika datapunkter om alla dessa orter för att försöka knäcka På spåret-koden.

Kanske finns den första ledtråden i redan programnamnet. Behöver det finnas en järnvägsstation på resmålet? Inte nödvändigtvis. Av de 162 svenska orter som hittills fått vara med i programmet finns det perronger i 128. Av de 34 resmål utan järnvägsstation har Visby besökts oftast, sex gånger, medan Skellefteå och Piteå – dit det inte går någon persontrafik med tåg – haft fem resor var. Det finns ytterligare ungefär 350 svenska orter med tågstation där På spåret aldrig varit.

Storleken har betydelse

Den mest besökta orten är Stockholm, med åtta resor, följd av Göteborg och Malmö med sju resor var. Stora städer. Kanske kan storleken ha betydelse? Ja, det har den. Bara 26 av ungefär 1 700 orter med en befolkning under 5 000 invånare har varit med.

Samtidigt har 48 av 58 orter med 25 000 invånare eller fler dykt upp i programmet. De tio som inte varit med är alla utpräglade kransorter till i första hand Stockholm. Större orter har också en tendens att återkomma oftare. Ju fler invånare, desto fler besök.

Antal orter uppdelat på antal resor i På spåret och befolkning
Ladda ner i fler format

Men storleken är inte allt. Två faktorer som visar sig vara minst lika viktiga som folkmängd är antalet turistmål (enligt Google Maps) och längden på ortens Wikipediaartikel. Nästan hälften av alla analyserade orter har Wikipediaartiklar som är kortare än 3 000 tecken, ingen av dem har varit resmål i På spåret. Av de med textlängder över 20 000 tecken har tre av fyra varit med.

Vi fortsätter att söka samband:

✓ Sportframgångar? Svag korrelation. Vi kan inte se någon tydlig effekt av vare sig lag i högsta serierna i de största sporterna eller OS-medaljörer från orten. Edsbyn är trots rik bandyhistoria till exempel fortfarande obesökt. Samma sak med OS-medaljörtäta Storumans kommun.

✓ Är orten ett administrativt centrum? Ja, det ökar sannolikheten att orten är ett resmål. Alla residensstäder har varit med, och det är ofta centralorten i kommunen som programmet kommer till.

✓ Antal turister? Javisst, det finns en tydlig effekt om resmålet är ett resmål i verkliga livet också – sannolikheten för att vara med i På spåret ökar med antalet gästnätter per capita i kommunen.

En väldigt avgörande nyckel till På spåret-koden är om och i så fall när orten varit med senast. Det har ännu inte hänt att ett resmål som var med säsongen innan dyker upp i kommande säsong. Det är också ovanligt att resmål som var med förrförra säsongen återkommer: Stockholm som var med varannan säsong under några år i början av 10-talet och Malmö nåddes både säsong 24 och 26.

Det är också ovanligt med nya resmål. Senast det hände var för två säsonger sedan, då Degerfors fick sitt första besök.

Så sannolikt är det att det blir Sollentuna

På spåret har som sagt aldrig stannat till i någon ort i Sollentuna kommun, och det är alltså ovanligt med helt nya resmål i programmet. I fjol var det bara återkommande destinationer – och under de senaste fem säsongerna har knappt var tionde resa gått till en helt ny ort. Vår modell gör bedömningen att Sollentuna har störst chans i kommunen och – baserat på analysen ovan – tillhör de ännu ej besökta resmål som borde kunna vara aktuella. Trots närheten till en storstad – något som historiskt sett varit en nackdel.

I länet som helhet tror På spåret-koden att Södertälje är den ort som har störst chans att vara med i årets säsong, även om det inte är någon av toppkandidaterna. Bland de ännu ej besökta rankas Sollentuna högst i länet.

Men ska man som tittare chansa och dra tidigt lönar det sig i regel att gissa på stora och välkända orten. Newsworthys På spåret-kod tror i år på bland annat Uppsala och Malmö som är två av de mest högfrekventa resmålen och som inte har varit med sedan säsongen 2019/20. Andra starka kandidater inför årets säsong är Västerås, Kalmar och Norrköping som varit med fem gånger tidigare, men inte sedan 2017.

Tio möjliga resmål under säsonger – enligt Newsworthys På spåret-kod
ResmålAntal besök hittillsSenaste besök
Malmö7januari 2020
Uppsala6februari 2020
Örebro6januari 2021
Västerås5december 2017
Kalmar5december 2017
Norrköping5februari 2017
Karlstad5januari 2020
Jönköping4december 2014
Lund5januari 2018
Göteborg7februari 2022
Fem tidigare obesökta orter som skulle kunna komma med
ResmålKommun
ArlövBurlövs kommun
LindesbergLindesbergs kommun
NorbergNorbergs kommun
SollentunaSollentuna kommun
TimråTimrå kommun

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.