Under de 33 första säsongerna har På spåret aldrig stannat till i Skurups kommun. Händer det i år? Osannolikt. Newsworthy försöker knäcka På spåret-koden.
På fredag bänkar sig ett par miljoner svenskar för en ny säsong av På spåret. Tretton avsnitt, vilket under de senaste säsongerna har inneburit resor till och frågor om tretton svenska orter.
Skurups kommun tillhör de 140 kommuner där På spåret inte stannat till under de första 33 säsongerna. Programmet har besökt 16 av 33 kommuner i Skåne län. Senast fick Kivik och Trelleborg besök, förra säsongen.
Resmål | Antal besök | Senaste besök |
---|---|---|
Malmö | 7 | januari 2020 |
Helsingborg | 5 | december 2021 |
Lund | 5 | januari 2018 |
Kristianstad | 4 | februari 2021 |
Ystad | 4 | december 2020 |
Trelleborg | 3 | januari 2023 |
Kivik | 3 | december 2022 |
Båstad | 3 | januari 2022 |
Simrishamn | 3 | december 2015 |
Landskrona | 3 | december 2014 |
Höganäs | 2 | januari 2019 |
Ängelholm | 2 | december 2011 |
Torekov | 1 | november 2015 |
Mölle | 1 | december 2013 |
Skanör-Falsterbo | 1 | december 2012 |
Tomelilla | 1 | januari 2011 |
Åhus | 1 | januari 2009 |
Osby | 1 | januari 2005 |
Eslöv | 1 | december 2004 |
Hässleholm | 1 | november 2001 |
Vad gör en ort till ett resmål? Det finns närmare 2 000 svenska tätorter som skulle kunna tänkas vara resmål. 162 av dessa har fått vara med i På spåret. Frågan är vad de har gemensamt.
Newsworthy har samlat ett tjugotal olika datapunkter om alla dessa orter för att försöka knäcka På spåret-koden.
Kanske finns den första ledtråden i redan programnamnet. Behöver det finnas en järnvägsstation på resmålet? Inte nödvändigtvis. Av de 162 svenska orter som hittills fått vara med i programmet finns det perronger i 128. Av de 34 resmål utan järnvägsstation har Visby besökts oftast, sex gånger, medan Skellefteå och Piteå – dit det inte går någon persontrafik med tåg – haft fem resor var. Det finns ytterligare ungefär 350 svenska orter med tågstation där På spåret aldrig varit.
Storleken har betydelse
Den mest besökta orten är Stockholm, med åtta resor, följd av Göteborg och Malmö med sju resor var. Stora städer. Kanske kan storleken ha betydelse? Ja, det har den. Bara 26 av ungefär 1 700 orter med en befolkning under 5 000 invånare har varit med.
Samtidigt har 48 av 58 orter med 25 000 invånare eller fler dykt upp i programmet. De tio som inte varit med är alla utpräglade kransorter till i första hand Stockholm. Större orter har också en tendens att återkomma oftare. Ju fler invånare, desto fler besök.

Men storleken är inte allt. Två faktorer som visar sig vara minst lika viktiga som folkmängd är antalet turistmål (enligt Google Maps) och längden på ortens Wikipediaartikel. Nästan hälften av alla analyserade orter har Wikipediaartiklar som är kortare än 3 000 tecken, ingen av dem har varit resmål i På spåret. Av de med textlängder över 20 000 tecken har tre av fyra varit med.
Vi fortsätter att söka samband:
✓ Sportframgångar? Svag korrelation. Vi kan inte se någon tydlig effekt av vare sig lag i högsta serierna i de största sporterna eller OS-medaljörer från orten. Edsbyn är trots rik bandyhistoria till exempel fortfarande obesökt. Samma sak med OS-medaljörtäta Storumans kommun.
✓ Är orten ett administrativt centrum? Ja, det ökar sannolikheten att orten är ett resmål. Alla residensstäder har varit med, och det är ofta centralorten i kommunen som programmet kommer till.
✓ Antal turister? Javisst, det finns en tydlig effekt om resmålet är ett resmål i verkliga livet också – sannolikheten för att vara med i På spåret ökar med antalet gästnätter per capita i kommunen.
En väldigt avgörande nyckel till På spåret-koden är om och i så fall när orten varit med senast. Det har ännu inte hänt att ett resmål som var med säsongen innan dyker upp i kommande säsong. Det är också ovanligt att resmål som var med förrförra säsongen återkommer: Stockholm som var med varannan säsong under några år i början av 10-talet och Malmö nåddes både säsong 24 och 26.
Det är också ovanligt med nya resmål. Senast det hände var för två säsonger sedan, då Degerfors fick sitt första besök.
Det talar emot Skurup
På spåret har som sagt aldrig stannat till i någon ort i Skurups kommun, och det är alltså ovanligt med helt nya resmål i programmet. I fjol var det bara återkommande destinationer – och under de senaste fem säsongerna har knappt var tionde resa gått till en helt ny ort. Vår modell gör bedömningen att Skurup har störst chans i kommunen, men att den är mycket liten.
I länet som helhet tror På spåret-koden att Malmö är den ort som har störst chans att vara med i årets säsong. Skulle det istället handla om en för programmet helt ny destination ligger Arlöv bäst till även om det finns andra rookie-orter i landet som har lägre odds.
Men ska man som tittare chansa och dra tidigt lönar det sig i regel att gissa på stora och välkända orten. Newsworthys På spåret-kod tror i år på bland annat Uppsala och Malmö som är två av de mest högfrekventa resmålen och som inte har varit med sedan säsongen 2019/20. Andra starka kandidater inför årets säsong är Västerås, Kalmar och Norrköping som varit med fem gånger tidigare, men inte sedan 2017.
Resmål | Antal besök hittills | Senaste besök |
---|---|---|
Malmö | 7 | januari 2020 |
Uppsala | 6 | februari 2020 |
Örebro | 6 | januari 2021 |
Västerås | 5 | december 2017 |
Kalmar | 5 | december 2017 |
Norrköping | 5 | februari 2017 |
Karlstad | 5 | januari 2020 |
Jönköping | 4 | december 2014 |
Lund | 5 | januari 2018 |
Göteborg | 7 | februari 2022 |
Resmål | Kommun |
---|---|
Arlöv | Burlövs kommun |
Lindesberg | Lindesbergs kommun |
Norberg | Norbergs kommun |
Sollentuna | Sollentuna kommun |
Timrå | Timrå kommun |