Betygsättningen i svenska gymnasieskolor är inte likvärdig, och nu ska regeringen utreda hur den ska bli mer rättvis. Så här generösa är skolorna i Stenungsunds kommun.
Forskare och skolmyndigheter har återkommande konstaterat att det finns stora brister i likvärdighet när det gäller betygsättning i Sverige. Ett betyg kan betyda något i den ena skolan och något annat i en annan – vilket gör att elever från olika gymnasieskolor får olika förutsättningar att komma in på högskoleutbildningar eller att klara gymnasieexamen.
I höstas kom Riksrevisionen fram till att de insatser som hittills gjorts inte gett önskat resultat och på deras rekommendation har nu regeringen beslutat att utreda hur betygssättningen kan bli mer rättvis.
– Om betygen inte rättvisande speglar elevers kunskaper kan det leda till negativa konsekvenser både för individ och samhälle. Det är därför viktigt att åtgärda de brister i systemet som synliggörs, sa skolminister Lotta Edholm (L) i ett pressmeddelande när utredningen presenterades.
Ett av få sätt att undersöka likvärdig betygssättning är att jämföra betyget på nationella provet och på betyget i hela kursen, vilket Skolverket gör varje år. Utifrån siffrorna går det inte att säga om eleverna har fått för höga eller låga betyg: det finns inga statliga regler för hur stor avvikelsen mellan prov- och kursresultat får vara och lärare kan göra bedömningen att elever nått kunskapsmålen även om de hade lägre betyg på provet.
Däremot går det att jämföra skolorna med andra skolor med liknande resultat på de nationella proven – och på så sätt se om en skola är mer eller mindre generös i sin betygssättning.
Generösa betyg i åtta kurser i Stenungsund
Newsworthy har analyserat skillnaden mellan provresultat och betyg i 21 kurser vid fyra gymnasieenheter i Stenungsund från vårterminen 2022. För varje kurs och varje skola har vi jämfört andelen elever som fått ett högre betyg på kursen som helhet än på nationella provet med andra skolor som har ungefär samma provresultat. I åtta av de här kurserna var betygsättningen generösare än på i liknande skolor. I elva var betygsättningen restriktivare.
Skola | Mycket restriktivare | Restriktivare | Runt medel | Generösare | Mycket generösare | Ej jämförbara |
---|---|---|---|---|---|---|
Nösnäsgymnasiet 1 | 2 | 1 | ||||
Nösnäsgymnasiet 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||
Nösnäsgymnasiet 3 | 1 | 3 | 4 | |||
Nösnäsgymnasiet 4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
På Nösnäsgymnasiet 3 var betygen generösare än i jämförda skolor i fyra av åtta kurser. I till exempel svenska 1 fick 64 procent av eleverna ett högre betyg på kursen än på nationella provet under vårterminen 2022. På de 85 andra skolor i landet som hade ungefär samma resultat på nationella provet var det i snitt 52 procent som fick ett högre betyg på kursen än på provet och Nösnäsgymnasiet 3 tillhör de skolor i jämförelsen som var mer generösa. På Nösnäsgymnasiet 4 var man samtidigt mer restriktiv än jämförda skolor i tre kurser, generösare i en kurs och låg runt medel i en.
Skola | Kurs | Andel som fått högre betyg | I förhållande till liknande skolor* |
---|---|---|---|
Nösnäsgymnasiet 2 | Matematik 2B | 70 % | Generösare |
Nösnäsgymnasiet 3 | Svenska 1 | 64 % | Generösare |
Nösnäsgymnasiet 4 | Matematik 1A | 46 % | Restriktivare |
Nösnäsgymnasiet 2 | Svenska 1 | 45 % | Kring medel |
Nösnäsgymnasiet 3 | Matematik 2B | 40 % | Generösare |
Nösnäsgymnasiet 4 | Svenska 3 | 40 % | Kring medel |
Nösnäsgymnasiet 3 | Matematik 1A | 38 % | Restriktivare |
Nösnäsgymnasiet 3 | Matematik 3B | 36 % | Generösare |
Nösnäsgymnasiet 3 | Matematik 4 | 33 % | Generösare |
Nösnäsgymnasiet 2 | Engelska 6 | 32 % | Generösare |
Större avvikelse i friskolor
Skolornas avvikelser ändras ofta från år till år och från ämne till ämne. Generellt är det vanligare med högre kursbetyg i relation till provresultaten i friskolor. I Stenungsund gick dock samtliga jämförda elever på kommunal skola. Enligt Skolverket är det också vanligare med generösare rättning av de nationella proven i friskolor, vilket kan innebära att skillnaden mellan kommunala och enskilda huvudmän kan vara ännu större i verkligheten.
Samtidigt är skillnaderna mellan olika friskolor och olika kommunala skolor stor. Det finns friskolor som är mycket restriktiva och kommunala som är generösa och skillnaderna mellan de olika skoltyperna kan förklara en liten del av skillnaderna i betygssättning i relation till provresultaten, skriver Skolverket. De pekar också på att det förekommer relativ betygssättning, att betygen sätts i relation till klasskamraterna. Ju högre prestationsnivå i undervisningsgruppen desto mer restriktivare betygssättning.
Skola | Typ | Engelska 5 | Engelska 6 | Svenska 1 | Svenska 3 | Matematik 1A | Matematik 1B | Matematik 2B | Matematik 3B | Matematik 3C | Matematik 4 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nösnäsgymnasiet 1 | Kommunal | 22 | 32 | 19 | |||||||
Nösnäsgymnasiet 2 | Kommunal | 7 | 32 | 45 | 25 | 27 | 70 | ||||
Nösnäsgymnasiet 3 | Kommunal | 8 | 4 | 64 | 25 | 38 | 40 | 36 | 33 | ||
Nösnäsgymnasiet 4 | Kommunal | 5 | 5 | – | 40 | 46 | 31 |