Stora skillnader i betygsättning i gymnasiet – så står sig Wisbygymnasiet

Region Gotland Skola
Barn i bibliotekskorridor

Betygsättningen i svenska gymnasieskolor är inte likvärdig, och nu ska regeringen utreda hur den ska bli mer rättvis. Här kan du se hur generösa Wisbygymnasiet i Region Gotland var med betygen.

Forskare och skolmyndigheter har återkommande konstaterat att det finns stora brister i likvärdighet när det gäller betygsättning i Sverige. Ett betyg kan betyda något i den ena skolan och något annat i en annan – vilket gör att elever från olika gymnasieskolor får olika förutsättningar att komma in på högskoleutbildningar eller att klara gymnasieexamen.

I höstas kom Riksrevisionen fram till att de insatser som hittills gjorts inte gett önskat resultat och på deras rekommendation har nu regeringen beslutat att utreda hur betygssättningen kan bli mer rättvis.

– Om betygen inte rättvisande speglar elevers kunskaper kan det leda till negativa konsekvenser både för individ och samhälle. Det är därför viktigt att åtgärda de brister i systemet som synliggörs, sa skolminister Lotta Edholm (L) i ett pressmeddelande när utredningen presenterades.

Ett av få sätt att undersöka likvärdig betygssättning är att jämföra betyget på nationella provet och på betyget i hela kursen, vilket Skolverket gör varje år. Utifrån siffrorna går det inte att säga om eleverna har fått för höga eller låga betyg: det finns inga statliga regler för hur stor avvikelsen mellan prov- och kursresultat får vara och lärare kan göra bedömningen att elever nått kunskapsmålen även om de hade lägre betyg på provet.

Däremot går det att jämföra skolorna med andra skolor med liknande resultat på de nationella proven – och på så sätt se om en skola är mer eller mindre generös i sin betygssättning.

Generösa betyg i fyra kurser på Gotland

Newsworthy har analyserat skillnaden mellan provresultat och betyg på Sveriges gymnasieskolor från vårterminen 2022. För varje kurs och varje skola har vi jämfört andelen elever som fått ett högre betyg på kursen som helhet än på nationella provet med andra skolor som har ungefär samma provresultat.

Wisbygymnasiet satte relativt generösa betyg i fyra jämförda kurser, var restriktivare i tre medan betygsättningen inte stack ut särskilt i två kurser. I till exempel svenska 3 fick 41 procent av eleverna ett högre betyg på kursen än på nationella provet under vårterminen 2022. På de 283 andra skolor i landet som hade ungefär samma resultat på nationella provet var det i snitt 29 procent som fick ett högre betyg på kursen än på provet och Wisbygymnasiet tillhör de skolor i jämförelsen som var mer generösa.

Kurserna där högst andel fått högre betyg på kursen än på provet
SkolaKursAndel som fått högre betygI förhållande till liknande skolor*
WisbygymnasietMatematik 1A49 %Generösare
WisbygymnasietMatematik 1B48 %Generösare
WisbygymnasietSvenska 341 %Generösare
WisbygymnasietSvenska 128 %Restriktivare
WisbygymnasietMatematik 2B27 %Kring medel
WisbygymnasietEngelska 621 %Kring medel
WisbygymnasietEngelska 521 %Generösare
WisbygymnasietMatematik 3B19 %Restriktivare
WisbygymnasietMatematik 419 %Restriktivare
* Newsworthy jämför här med skolor med ungefär samma medelbetyg på det nationella provet. Saknas uppgift så saknas jämförelsetal för alla eller en del av eleverna. Skolor som räknas som ”mycket generösare” tillhör den tiondel där störst andel elever som fått ett högre betyg på kursen än på provet. Källa: Skolverket

Större avvikelse i friskolor

Skolornas avvikelser ändras ofta från år till år och från ämne till ämne. Generellt är det vanligare med högre kursbetyg i relation till provresultaten i friskolor. Det går inte att säga något om skillnaderna mellan eleverna i friskolan och kommunala skolan på Gotland. Enligt Skolverket är det också vanligare med generösare rättning av de nationella proven i friskolor, vilket kan innebära att skillnaden mellan kommunala och enskilda huvudmän kan vara ännu större i verkligheten.

Samtidigt är skillnaderna mellan olika friskolor och olika kommunala skolor stor. Det finns friskolor som är mycket restriktiva och kommunala som är generösa och skillnaderna mellan de olika skoltyperna kan förklara en liten del av skillnaderna i betygssättning i relation till provresultaten, skriver Skolverket. De pekar också på att det förekommer relativ betygssättning, att betygen sätts i relation till klasskamraterna. Ju högre prestationsnivå i undervisningsgruppen desto mer restriktivare betygssättning.

Andel som fått högre betyg på kursen än på nationella provet – skola för skola i Gotlands län (%)
SkolaKommunTypEngelska 5Engelska 6Svenska 1Svenska 3Matematik 1AMatematik 1BMatematik 2BMatematik 3BMatematik 3CMatematik 4
GutegymnasietGotlandEnskild
WisbygymnasietGotlandKommunal212128414948271919
– innebär att Skolverket har uppgift om provbetyg och kursbetyg från färre än 10 elever. De har därför maskats av verket. Källa: Skolverket

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.