Medan arbetslösheten i landet stadigt minskar, är andelen personer som sitter fast i långvarigt ekonomiskt bistånd fortfarande högre än innan i tre av fyra kommuner. Så här har Upplands Väsby kommuns arbetsmarknad klarat en mandatperiod med pandemi.
Newsworthy kartlägger tillsammans med Dagens Samhälle utvecklingen i alla kommuner under mandatperioden i ljuset av data. I den här publiceringen tittar vi närmare på arbetsmarknaden i kommunen, genom studera tre centrala nyckeltal: Arbetslösheten, andelen invånare med ekonomiskt bistånd (”socialbidrag”), och i vilken grad de som en gång fått bistånd behöver det igen.
Arbetslösheten: Fortfarande inte återhämtad efter pandemin
Arbetslösheten i Sverige hade en topp omkring år 2010, i spåren av finanskrisen, och har sedan minskat stadigt, med en bottennotering sista majmånaden före covid 19-pandemin. Efter att ha rusat i början av pandemin, mot en topp under sommaren 2020, så föll den öppna arbetslösheten snabbt tillbaka, och hade i maj i år helt återhämtat sig.
I Upplands Väsby var dock arbetslösheten i maj fortfarande högre än samma månad 2019: 7,4 procent, att jämföra med 6,8 procent före pandemin. När arbetslösheten var som högst under pandemin nådde den 10,2 procent, i juli 2020.

Även bland andra liknande kommuner dröjde ofta återhämtningen. Bland de 24 kommuner i Svealand som kallas ”storstäder och storstadsnära kommuner” i Sveriges kommuner och regioners (SKR) kommungruppsindelning, har arbetslösheten återhämtat sig helt efter pandemin i endast tre (Danderyd, Nacka och Vaxholm).
I hela landet är nu arbetslösheten tillbaka på förpandeminivåer i två av tre kommuner.
Ekonomiskt bistånd: Sjönk under mandatperioden
Andelen vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd1 i Upplands Väsby sjönk under mandatperioden, från 0,7 procent 2018, till 0,6 procent 2021.
Eftersom arbetslöshet är det vanligaste skälet till att personer behöver ekonomiskt bistånd, speglar utvecklingen här delsvis arbetslösheten.
I hela landet var andelen invånare med långvarigt ekonomiskt bistånd högre under 2021 än vid mandatperiodens ingång – 1,26 procent i fjol, jämfört med 1,17 procent 2018. Andelen har dock sjunkit sedan toppnoteringen under pandemiåret 2020.

Återfall i ekonomiskt bistånd
För Upplands Väsby kommun saknas uppgifter om återfall i försörjningsstöd (andelen vuxna biståndstagare som inte har behövt bistånd på nytt inom ett år) för de senaste åren.
Återfall i ekonomiskt bistånd är ett mått som varierar väldigt mycket mellan landets kommuner – från 30 procent till 100 procent, och där siffrorna i små kommuner med få biståndstagare kan variera mycket över tid. Lägst är andelen i storstäderna. Under mandatperioden har andelen sjunkit i 108 kommuner, ökat i 86, och varit oförändrad i 6, av de kommuner som har inrapporterade värden från något av de två senaste åren.
Tabeller
Kommun | Arbetslöshet (maj 2022) | Före pandemin (maj 2019) | Förändring (procentenheter) |
---|---|---|---|
Södertälje | 11,4 % | 10,4 % | +1,0 ▲ |
Botkyrka | 11,3 % | 10,0 % | +1,3 ▲ |
Sigtuna | 9,0 % | 7,1 % | +1,9 ▲ |
Järfälla | 8,2 % | 7,4 % | +0,8 ▲ |
Upplands-Bro | 7,5 % | 6,4 % | +1,1 ▲ |
Upplands Väsby | 7,4 % | 6,8 % | +0,6 ▲ |
Huddinge | 7,3 % | 6,1 % | +1,2 ▲ |
Haninge | 7,0 % | 6,6 % | +0,4 ▲ |
Nynäshamn | 6,5 % | 5,4 % | +1,1 ▲ |
Stockholm | 6,2 % | 5,7 % | +0,5 ▲ |
Sundbyberg | 6,2 % | 5,2 % | +1,0 ▲ |
Sollentuna | 6,0 % | 5,3 % | +0,7 ▲ |
Salem | 5,5 % | 4,3 % | +1,2 ▲ |
Norrtälje | 5,0 % | 4,4 % | +0,6 ▲ |
Tyresö | 4,9 % | 4,5 % | +0,4 ▲ |
Solna | 4,3 % | 4,1 % | +0,2 ▲ |
Nacka | 3,9 % | 4,5 % | −0,6 ▼ |
Österåker | 3,8 % | 3,3 % | +0,5 ▲ |
Nykvarn | 3,8 % | 3,4 % | +0,4 ▲ |
Lidingö | 3,8 % | 3,6 % | +0,2 ▲ |
Värmdö | 3,6 % | 3,5 % | +0,1 ▶ |
Täby | 3,4 % | 3,1 % | +0,3 ▲ |
Vaxholm | 3,4 % | 3,5 % | −0,1 ▶ |
Vallentuna | 3,2 % | 2,9 % | +0,3 ▲ |
Danderyd | 3,1 % | 3,2 % | −0,1 ▶ |
Ekerö | 3,0 % | 2,8 % | +0,2 ▲ |
Kommun | Andel vuxna som får bistånd* | I slutet på förra mandatperioden (2018) | Förändring (procentenheter) |
---|---|---|---|
Södertälje | 1,8 % | 2,6 % | −0,7 ▼ |
Botkyrka | 1,6 % | 1,4 % | +0,2 ▲ |
Upplands-Bro | 1,1 % | 1,0 % | +0,1 ▲ |
Haninge | 1,1 % | 1,0 % | +0,1 ▶ |
Ekerö | 1,0 % | 0,8 % | +0,2 ▲ |
Nynäshamn | 1,0 % | 1,2 % | −0,1 ▼ |
Norrtälje | 1,0 % | 1,0 % | ±0,0 ▶ |
Stockholm | 1,0 % | 0,9 % | ±0,0 ▶ |
Järfälla | 0,8 % | 0,9 % | ±0,0 ▶ |
Sundbyberg | 0,8 % | 0,7 % | +0,1 ▶ |
Tyresö | 0,8 % | 0,5 % | +0,3 ▲ |
Nykvarn | 0,7 % | 0,8 % | −0,1 ▶ |
Sollentuna | 0,7 % | 0,7 % | ±0,0 ▶ |
Huddinge | 0,7 % | 0,7 % | ±0,0 ▶ |
Sigtuna | 0,7 % | 0,5 % | +0,1 ▲ |
Salem | 0,7 % | 1,0 % | −0,3 ▼ |
Värmdö | 0,6 % | 0,6 % | ±0,0 ▶ |
Upplands Väsby | 0,6 % | 0,7 % | ±0,0 ▶ |
Vallentuna | 0,6 % | 0,6 % | ±0,0 ▶ |
Vaxholm | 0,5 % | 0,7 % | −0,2 ▼ |
Nacka | 0,5 % | 0,7 % | −0,2 ▼ |
Österåker | 0,4 % | 0,5 % | −0,1 ▼ |
Täby | 0,3 % | 0,3 % | +0,1 ▶ |
Lidingö | 0,3 % | 0,3 % | ±0,0 ▶ |
Danderyd | 0,3 % | 0,2 % | ±0,0 ▶ |
Solna | 0,2 % | 0,2 % | ±0,0 ▶ |
Kommun | Andel biståndsmottagare som inte återfallit denna mandatperiod | Under förra mandatperioden | Förändring (procentenheter) |
---|---|---|---|
Nacka | 96 % | 87 % | +9,0 ▲ |
Salem | 95 % | 84 % | +11,5 ▲ |
Danderyd | 95 % | 90 % | +5,5 ▲ |
Vaxholm | 94 % | 52 % | +42,1 ▲ |
Tyresö | 93 % | 84 % | +8,7 ▲ |
Lidingö | 87 % | 81 % | +6,3 ▲ |
Vallentuna | 87 % | 79 % | +7,7 ▲ |
Täby | 86 % | 82 % | +3,7 ▲ |
Huddinge | 83 % | – | – |
Österåker | 82 % | 78 % | +4,7 ▲ |
Nykvarn | 82 % | 77 % | +4,7 ▲ |
Järfälla | 82 % | 81 % | +1,4 ▲ |
Solna | 82 % | 84 % | −2,3 ▼ |
Norrtälje | 82 % | 86 % | −3,8 ▼ |
Sigtuna | 81 % | 86 % | −4,5 ▼ |
Botkyrka | 76 % | 74 % | +2,0 ▲ |
Sundbyberg | 76 % | 82 % | −5,9 ▼ |
Haninge | 76 % | 80 % | −4,0 ▼ |
Sollentuna | 75 % | 77 % | −1,7 ▼ |
Södertälje | 75 % | 76 % | −1,3 ▼ |
Upplands-Bro | 75 % | 74 % | +1,2 ▲ |
Nynäshamn | 71 % | 82 % | −10,7 ▼ |
Stockholm | 66 % | – | – |
Upplands Väsby | – | – | – |
Värmdö | – | 71 % | – |
Ekerö | – | – | – |