Så utecklades arbetsmarknaden i Bollebygd under mandatperioden

Bollebygds kommun Arbetsmarknad
Arbetsförmedlingens kontor
Peter Kroon, Arbetsförmedlingen

Medan arbetslösheten i landet stadigt minskar, är andelen personer som sitter fast i långvarigt ekonomiskt bistånd fortfarande högre än innan i tre av fyra kommuner. Så här har Bollebygds kommuns arbetsmarknad klarat en mandatperiod med pandemi.

Newsworthy kartlägger tillsammans med Dagens Samhälle utvecklingen i alla kommuner under mandatperioden i ljuset av data. I den här publiceringen tittar vi närmare på arbetsmarknaden i kommunen, genom studera tre centrala nyckeltal: Arbetslösheten, andelen invånare med ekonomiskt bistånd (”socialbidrag”), och i vilken grad de som en gång fått bistånd behöver det igen.

Arbetslösheten: Fortfarande inte återhämtad efter pandemin

Arbetslösheten i Sverige hade en topp omkring år 2010, i spåren av finanskrisen, och har sedan minskat stadigt, med en bottennotering sista majmånaden före covid 19-pandemin. Efter att ha rusat i början av pandemin, mot en topp under sommaren 2020, så föll den öppna arbetslösheten snabbt tillbaka, och hade i maj i år helt återhämtat sig.

I Bollebygd var dock arbetslösheten i maj fortfarande högre än samma månad 2019: 3,7 procent, att jämföra med 3,4 procent före pandemin. När arbetslösheten var som högst under pandemin nådde den 5,9 procent, i augusti 2020.

Graf: Arbetslöshet i Bollebygds kommun

Även bland andra liknande kommuner dröjde ofta återhämtningen. Bland de 22 kommuner i Götaland som kallas ”storstäder och storstadsnära kommuner” i Sveriges kommuner och regioners (SKR) kommungruppsindelning, har arbetslösheten återhämtat sig helt efter pandemin i tio.

I hela landet är nu arbetslösheten tillbaka på förpandeminivåer i två av tre kommuner.

Ekonomiskt bistånd: Sjönk under mandatperioden

Andelen vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd1 i Bollebygd sjönk under mandatperioden, från 0,8 procent 2018, till 0,7 procent 2021.

Eftersom arbetslöshet är det vanligaste skälet till att personer behöver ekonomiskt bistånd, speglar utvecklingen här delsvis arbetslösheten.

I hela landet var andelen invånare med långvarigt ekonomiskt bistånd högre under 2021 än vid mandatperiodens ingång – 1,26 procent i fjol, jämfört med 1,17 procent 2018. Andelen har dock sjunkit sedan toppnoteringen under pandemiåret 2020.

Graf: Andel vuxna som får långvarigt ekonomiskt bistånd i Bollebygds kommun

Återfall i ekonomiskt bistånd

Andelen vuxna biståndstagare som inte har behövt bistånd på nytt inom ett år var ungefär lika högt den här mandatperioden som den förra. Här är alltså ett högt tal bra, och ett lågt tal dåligt, och i Bollebygds kommun var andelen i genomsnitt 77,7 procent under under innevarande mandatperiod, att jämföra med i genomsnitt 81,7 procent2 under den förra.

Återfall i ekonomiskt bistånd är ett mått som varierar väldigt mycket mellan landets kommuner – från 30 procent till 100 procent, och där siffrorna i små kommuner med få biståndstagare kan variera mycket över tid. Lägst är andelen i storstäderna. Under mandatperioden har andelen sjunkit i 108 kommuner, ökat i 86, och varit oförändrad i 6, av de kommuner som har inrapporterade värden från något av de två senaste åren.

Graf: Andel vuxna personer med försörjningsstöd i Bollebygds kommun som ett år efter avslutat stöd INTE återfallit
Uppgifter saknas för fem av elva år.

Tabeller

Arbetslöshet: Kommun för kommun i Västra Götalands län
KommunArbetslöshet
(maj 2022)
Före pandemin
(maj 2019)
Förändring
(procentenheter)
Åmål9,7 %12,8 %−3,1 
Trollhättan9,6 %9,3 %+0,3 
Gullspång8,5 %8,7 %−0,2 
Mellerud8,4 %10,3 %−1,9 
Vänersborg8,1 %8,5 %−0,4 
Bengtsfors7,9 %11,4 %−3,5 
Tibro7,8 %8,7 %−0,9 
Uddevalla7,5 %7,8 %−0,3 
Göteborg7,3 %6,7 %+0,6 
Töreboda7,0 %8,0 %−1,0 
Falköping6,9 %7,9 %−1,0 
Borås6,2 %6,9 %−0,7 
Färgelanda6,1 %6,5 %−0,4 
Strömstad5,9 %5,0 %+0,9 
Lysekil5,8 %5,9 %−0,1 
Essunga5,4 %4,7 %+0,7 
Skara5,4 %6,8 %−1,4 
Lilla Edet5,2 %4,9 %+0,3 
Munkedal5,1 %5,5 %−0,4 
Vårgårda5,1 %4,7 %+0,4 
Svenljunga5,0 %4,2 %+0,8 
Partille4,8 %4,2 %+0,6 
Dals-Ed4,7 %5,8 %−1,1 
Mariestad4,7 %5,3 %−0,6 
Skövde4,7 %5,9 %−1,2 
Tanum4,4 %4,5 %−0,1 
Alingsås4,4 %4,5 %−0,1 
Vara4,3 %4,0 %+0,3 
Götene4,1 %4,6 %−0,5 
Lidköping4,1 %4,4 %−0,3 
Sotenäs3,9 %3,4 %+0,5 
Grästorp3,9 %3,7 %+0,2 
Ulricehamn3,9 %3,8 %+0,1 
Tidaholm3,9 %4,9 %−1,0 
Ale3,8 %3,8 %±0,0 
Karlsborg3,8 %5,5 %−1,7 
Mark3,8 %4,3 %−0,5 
Herrljunga3,8 %4,2 %−0,4 
Hjo3,8 %5,2 %−1,4 
Bollebygd3,7 %3,4 %+0,3 
Tranemo3,7 %4,3 %−0,6 
Mölndal3,6 %3,4 %+0,2 
Kungälv3,6 %3,1 %+0,5 
Lerum3,5 %3,1 %+0,4 
Stenungsund3,4 %3,2 %+0,2 
Orust3,3 %3,7 %−0,4 
Härryda3,0 %2,9 %+0,1 
Öckerö2,8 %2,4 %+0,4 
Tjörn2,8 %2,8 %±0,0 
*) Avser senast år med tillgänglig data. För de flesta kommunerna är det 2022-05-01.
Biståndsmottagare: Kommun för kommun i Västra Götalands län
KommunAndel vuxna som får bistånd*I slutet på förra mandatperioden
(2018)
Förändring
(procentenheter)
Åmål2,2 %1,5 %+0,7 
Trollhättan1,9 %2,1 %−0,2 
Göteborg1,9 %2,1 %−0,1 
Vänersborg1,8 %1,4 %+0,3 
Falköping1,7 %1,5 %+0,3 
Bengtsfors1,7 %1,3 %+0,3 
Uddevalla1,6 %1,3 %+0,3 
Lysekil1,6 %1,2 %+0,3 
Tibro1,5 %1,4 %+0,1 
Munkedal1,4 %0,9 %+0,6 
Färgelanda1,3 %1,6 %−0,2 
Vara1,3 %0,8 %+0,5 
Skara1,3 %1,0 %+0,2 
Töreboda1,2 %1,0 %+0,2 
Tidaholm1,2 %0,8 %+0,4 
Dals-Ed1,2 %0,6 %+0,6 
Karlsborg1,1 %0,9 %+0,2 
Ale1,0 %0,8 %+0,2 
Essunga1,0 %0,5 %+0,5 
Hjo1,0 %0,8 %+0,1 
Mölndal0,9 %1,0 %−0,1 
Lilla Edet0,9 %1,4 %−0,4 
Lidköping0,9 %0,6 %+0,3 
Partille0,9 %0,9 %±0,0 
Mellerud0,9 %1,0 %−0,1 
Svenljunga0,9 %0,9 %±0,0 
Stenungsund0,9 %0,8 %+0,1 
Götene0,8 %0,9 %−0,1 
Mark0,8 %0,7 %+0,1 
Tranemo0,8 %0,9 %±0,0 
Mariestad0,8 %0,4 %+0,4 
Tjörn0,8 %0,8 %±0,0 
Gullspång0,7 %1,1 %−0,4 
Härryda0,7 %0,8 %−0,1 
Ulricehamn0,7 %0,7 %+0,1 
Kungälv0,7 %0,6 %+0,1 
Herrljunga0,7 %0,8 %−0,1 
Orust0,7 %0,7 %±0,0 
Borås0,7 %0,7 %±0,0 
Lerum0,7 %0,7 %±0,0 
Tanum0,7 %0,6 %±0,0 
Strömstad0,7 %0,4 %+0,3 
Bollebygd0,7 %0,8 %−0,1 
Sotenäs0,6 %0,4 %+0,3 
Skövde0,6 %0,5 %+0,1 
Alingsås0,6 %0,5 %+0,1 
Öckerö0,5 %0,4 %+0,1 
Vårgårda0,5 %0,7 %−0,2 
Grästorp0,2 %0,3 %±0,0 
* Avser senast år med tillgänglig data. För de flesta kommunerna är det 2021.
Återfall i försörjningsstöd: Kommun för kommun i Västra Götalands län
KommunAndel biståndsmottagare som inte återfallit denna mandatperiodUnder förra mandatperiodenFörändring
(procentenheter)
Ale94 %73 %+21,0 
Ulricehamn91 %91 %+0,3 
Lidköping90 %90 %−0,1 
Vara88 %90 %−1,7 
Tibro88 %– 
Uddevalla87 %86 %+1,4 
Herrljunga87 %70 %+16,3 
Härryda86 %77 %+8,7 
Strömstad86 %65 %+20,9 
Svenljunga85 %66 %+18,4 
Mellerud83 %79 %+4,3 
Skara83 %86 %−2,4 
Tranemo82 %83 %−0,7 
Orust82 %78 %+3,7 
Kungälv82 %85 %−2,5 
Götene82 %46 %+35,2 
Mölndal81 %87 %−6,0 
Öckerö81 %78 %+2,7 
Lerum81 %77 %+4,2 
Borås80 %80 %±0,0 
Sotenäs80 %86 %−5,5 
Munkedal79 %77 %+2,0 
Bollebygd78 %82 %−4,0 
Vänersborg77 %74 %+3,8 
Bengtsfors77 %83 %−5,7 
Mark77 %72 %+5,5 
Åmål77 %67 %+10,5 
Töreboda76 %77 %−0,9 
Gullspång76 %80 %−4,0 
Alingsås76 %78 %−2,2 
Tanum76 %70 %+6,0 
Mariestad76 %82 %−6,5 
Partille75 %81 %−5,7 
Trollhättan75 %73 %+2,2 
Skövde75 %81 %−5,5 
Hjo75 %74 %+0,7 
Vårgårda73 %65 %+7,7 
Essunga72 %87 %−15,7 
Stenungsund71 %77 %−5,2 
Tjörn70 %79 %−8,8 
Lysekil66 %79 %−13,7 
Dals-Ed76 %– 
Färgelanda91 %– 
Grästorp– 
Karlsborg– 
Lilla Edet80 %– 
Göteborg– 
Tidaholm– 
Falköping– 

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.