Det finns stora luckor i den statistik över laddinfrastruktur som oftast hänvisas till, även i Västerås. Kommunens siffror är därmed bättre än sitt rykte.
Googlar man efter statistik över laddplatser i Sverige är det troligt att man som användare landar på elbilsstatistik.se, som drivs av elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. Det här är det närmaste en officiell statistik över laddinfrastruktur för elbilar vi kommer.
Sajten hämtar sin data från den nordiska databasen Nobil, som ägs av det norska, statliga bolaget Enova, men som Energimyndigheten har i uppdrag att underhålla genom att mata in laddstationer i Sverige.
Operatörer som ansöker om bidrag genom Klimatklivet är skyldiga att anmäla sina laddplatser till Nobil, men databasen visar sig ändå ha kännbara luckor.
Newsworthy har jämfört Nobil-databasen med Uppladdning.nu och Chargefinder, två konsumentinriktade sajter som vill hjälpa elbilister att hitta laddplatser.
Det visar sig ett Nobil har stora luckor även i Västerås. Nobil listar 28 publika laddstationer (med 147 laddstolpar), Chargefinder 35 (med 248 laddstolpar) och Uppladdning.nu 36 (med 200 laddstolpar) i kommunen.
Statistiken, som Power Circle presenterar baserat på Nobil-databasen, visar med andra ord 41 procent färre laddplatser än Chargefinder, som listar flest laddpunkter.

– Det är bara användare med behörighet som får mata in data till Nobil. Alla uppgifter som kommer in kontrolleras. Energimyndigheten jobbar inte aktivt med att samla in data, vilket gör att det kan ta längre tid att få in data i databasen, säger David Mowitz som är handläggare på Energimyndigheten.
– Nobil kanske ger en lite för pessimistiskt bild. Jag hade gärna sett att det inte skulle skilja så mycket. Men det är någonting vi jobbar på att förbättra.
Nobil/Power Circle | Uppladdning.nu | Chargefinder | |
---|---|---|---|
Laddstationer | 28 st | 36 st | 35 st |
Laddplatser | 147 st | 200 st | 248 st |
Laddkapacitet | 3 162 MW | 3 765 MW | 5 057 MW |