Det finns stora luckor i den statistik över laddinfrastruktur som oftast hänvisas till, även i Örebro län. Länets siffror är därmed bättre än sitt rykte.
Googlar man efter statistik över laddplatser i Sverige är det troligt att man som användare landar på elbilsstatistik.se, som drivs av elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. Det här är det närmaste en officiell statistik över laddinfrastruktur för elbilar vi kommer.
Sajten hämtar sin data från den nordiska databasen Nobil, som ägs av det norska, statliga bolaget Enova, men som Energimyndigheten har i uppdrag att underhålla genom att mata in laddstationer i Sverige.
Operatörer som ansöker om bidrag genom Klimatklivet är skyldiga att anmäla sina laddplatser till Nobil, men databasen visar sig ändå ha kännbara luckor.
Newsworthy har jämfört Nobil-databasen med Uppladdning.nu och Chargefinder, två konsumentinriktade sajter som vill hjälpa elbilister att hitta laddplatser.
Det visar sig ett Nobil har stora luckor även i Örebro län. Nobil listar 67 publika laddstationer (med 251 laddstolpar), Chargefinder 117 (med 564 laddstolpar) och Uppladdning.nu 110 (med 550 laddstolpar) i länet.
Statistiken, som Power Circle presenterar baserat på Nobil-databasen, visar med andra ord 55 procent färre laddplatser än Chargefinder, som listar flest laddpunkter.

– Det är bara användare med behörighet som får mata in data till Nobil. Alla uppgifter som kommer in kontrolleras. Energimyndigheten jobbar inte aktivt med att samla in data, vilket gör att det kan ta längre tid att få in data i databasen, säger David Mowitz som är handläggare på Energimyndigheten.
– Nobil kanske ger en lite för pessimistiskt bild. Jag hade gärna sett att det inte skulle skilja så mycket. Men det är någonting vi jobbar på att förbättra.
Nobil/Power Circle | Uppladdning.nu | Chargefinder | |
---|---|---|---|
Laddstationer | 67 st | 110 st | 117 st |
Laddplatser | 251 st | 550 st | 564 st |
Laddkapacitet | 8 003 MW | 12 729 MW | 13 880 MW |