Ny data från Google visar att invånarna i Västra Götalands län rör sig mer på kaféer, restauranger och i affärer än tidigare.
Orkar folk i Västra Götaland hålla i den sociala isoleringen? Med hjälp av data från Google kan vi mäta hur besök till olika typer av platser har förändrats på senaste tiden, jämfört med innan pandemin.
Googles senaste siffror, som publicerades nyligen och som sträcker sig till och med torsdagen den 21 maj, visar att invånarna i Västra Götaland
Google-rapporten använder en fem veckors-period i januari och februari som referens. Jämfört med den referensperioden var det mellan den 15 maj och den 21 maj
Veckan innan var motsvarande siffra
Här räknar vi ut ett medeltal för de senaste sju dagarna för jämna ut variationer enskilda dagar. Stora helgdagar, som första maj, är exkluderade för gör vecka-vecka-jämförelserna mer rättvisa.
Att län som Jämtland och Dalarna ser stora nedgångar i aktivitet beror troligen på vinterturismen i början av året.
Dag för dag ser trenden ut så här i Västra Götalands län.
I hela landet uppmätte Google mellan den 15 maj och den 21 maj
Veckan innan var motsvarande siffra
I 19 län rörde man sig mer på kaféer, restauranger och shoppingcentra än veckan innan.
Google mäter inte bara hur mycket vi rör oss på kaféer och resturanger, utan även hur mycket tid som tillbringas på bland annat jobbet, i hemmet och i kollektivtrafiken.
Jämfört med referensperioden i januari–februari tillbringar invånarna i Västra Götaland mindre tid på på arbetsplatsen och på knutpunkter i kollektivtrafiken, medan vi ser en större aktivitet i hemmet.
Följande graf visar utvecklingen för de senaste sju dagarna jämfört med veckan innan.
På Newsworthy jobbar några av Sveriges vassaste datajournalister. Vi vill förstå och förklara samhällsfrågor ur ett lokalt perspektiv med hjälp av data.
Vår nyhetstjänst är öppen och kostnadsfri. Den finansieras av betalda uppdragsjobb, men också av frivilliga bidrag från prenumeranter.
Genom Patreon kan du backa oss ekonomiskt med en liten summa varje månad. Varje krona går oavkortat till att utveckla nyhetstjänsten.
Jens Finnäs,
grundare av Newsworthy