Sedan coronapandemin bröt ut i fjol har det svenska passagerarflyget kollapsat nästan helt. Under de sommaren har trafiken på många svenska flyglinjer ökat igen, men på Dalaflygplatserna är trafiken fortfarande närmast obefintlig. Det visar de senaste trafiksiffrorna från Transportstyrelsen, som släpptes denna vecka.
I juli landade fyra reguljärflyg i Dalarna och därutöver 18 taxiflyg. Juli är normalt en månad då Dalaflygplatserna har lite trafik. I år var den dock bara en fjärdedel av det väntade för månaden. Totalt reste omkring 300 passagerare till och från flygplatserna.

All reguljärtrafik i länet gick förra månaden till Sälens flygplats.
Flygplats | Landningar i juli | Samma månad 2020 | Förväntat antal utan pandemi (ca) |
---|---|---|---|
Sälens flygplats | 4 | 0 | — |
Borlänge flygplats | 0 | 0 | 20 |
Mora−Siljan flygplats | 0 | 0 | 9 |
I hela landet var antalet passagerarflyg i juli hälften av det väntade för månaden, en liten uppgång sedan juni.
200 inställda flyg
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av juli 2021 landade totalt 95 flyg på Borlänge flygplats, Mora flygplats och Sälens flygplats. Det är omkring 200 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig.1
Nedgången i flygande är har nu varat så länge, att den ger en märkbar effekt på svenskarnas totala utsläpp av växthusgaser. Tidigare i år analyserade Newsworthy och Sveriges Natur svenskarnas minskade flygande under pandemins nio första månader, och fann då att utsläppen från svenskars flygresor under den perioden varit omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter mindre än vad som kunde ha väntats utan pandemi – en minskning av flygets klimatpåverkan med drygt 80 procent.
Fotnoter
- 1 De senaste fem årens trend framräknad med minstakvadratmetoden.
- Se Sveriges Natur: Flygande efter pandemin för en beskrivning av hur vi räknat på flygets klimatpåverkan.