Försämrad punktlighet för tågen i Västra Götaland det senaste halvåret

Västra Götalands län Järnväg
Spår och perrong
Leo Wallentin, Newsworthy

Det senaste halvåret har andelen sena tåg vid stationerna i Västra Götalands län varit högre än halvåret innan dess. Newsworthy och Sveriges Natur har studerat tågens punktlighet det senaste året, på jakt efter järnvägens flaskhalsar.

Under det senaste året har sju procent av tågen varit sena när de passerat Västra Götalands län. Ett tåg räknas här som sent om det varit mer än fem minuter efter tidtabellen.1

Den mest förseningsdrabbade månaden var juli, med i snitt tio procent sena tåg enligt det måttet. Det senaste halvåret har andelen sena tåg varit högre än genomsnittet för halvåret innan dess.

Den svenska järnvägsbranschen och Trafikverket har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram med högst fem minuters försening till sin slutstation. Tågtrafiken i Västra Götaland låg på rätt sida om den gränsen nio av 52 veckor det senaste året, även om det officiella punktlighetsmåttet (ankomst till slutstation) inte är rakt av jämförbart med det som används i den här artikeln (där vi tittar på alla tåg som passerar en station).

Hur stora förseningarna är vid en station beror till stor del på vilken typ av tågtrafik som dominerar där – pendeltåg och regionaltåg är relativt sällan sena, medan långväga fjärrtåg oftare drar på sig förseningar. Förseningsstatistiken behöver alltså sättas i relation till hur långt tågen har åkt – fem minuter försening på en halvdagsresa är antagligen ett mindre problem än fem minuter på pendeltåget till jobbet.

Men oavsett resans längd är punktligheten viktig för tågresenärerna. Det framgår bland annat av en ny undersökning från Transportstyrelsen som publicerades förra veckan2. Där syns tydligt att det att kunna lita på att tågen är i tid är en av de allra viktigaste aspekterna på en tågresa – viktigare än restiden i sig.

Försening i Västra Götaland efter avgångsstation
FrånAndel förseningarSnittförseningTrafikerades
Solna station27 %10 min 18 sek
Stockholm C24 %8 min 2 sek
Oslo S20 %3 min 50 sek
Kalmar C20 %5 min 55 sek
Arboga station19 %7 min 12 sekmars–augusti 2025
Karlstad C19 %5 min 31 sek
Kristinehamn18 %3 min 41 sek
Malmö C18 %4 min 25 sek
Säffle station15 %3 min 6 sek
Västerås C15 %4 min 25 sek
Halmstad C12 %2 min 23 sek
Kil12 %3 min 51 sekapril–oktober 2025
Köpenhamn H9 %1 min 57 sek
Örebro C9 %2 min 21 sek
Helsingborg C9 %1 min 46 sek
Jönköping C8 %2 min 41 sek
Hyllie8 %1 min 21 sek
Hallsbergs station6 %1 min 44 sek
Varberg6 %1 min 41 sek
Nässjö C6 %1 min 53 sek
Kungsbacka5 %1 min 12 sek
Laxå station1 %40 sek

När Newsworthy och Sveriges Natur går igenom all trafik på de stora stambanorna det senaste året, blir det tydligt att vissa delsträckor står för en stor del av den uppkomna förseningen. Generellt uppstår förseningarna nära storstäderna, där långdistanståg ofta delar spår med både lokal- och regionaltåg. Men det finns även sträckor långt utanför storstadsområdena som sticker ut.

Störst försening på Västra Stambanan uppstår följaktligen mellan Stockholm och Katrineholm, och allra mest på sträckan Flemingsberg–Södertälje. Men utanför Mälardalen sticker sträckorna Falköping–Skövde och Alingsås–Partille ut.

Ett annat sådant exempel är Karlstad–Kil, som sticker ut på Värmlandsbanan. Det är också ett av landets mest trafikerade enkelspår, men en utbyggnad finns inte med i Trafikverkets kommande nationella plan för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037. På Ostkustbanan norr om Gävle finns på liknande sätt en flaskhals mellan Hudiksvall och Sundsvall, där projektet dubbelspår Dingersjö–Kubikenborg just tagits bort ur det nya förslaget till nationell plan. Förseningar på Västkustbanan uppstår förutom utanför storstäderna också runt Helsingborg. Å andra sidan sticker Botniabanan ut som en ovanligt problemfri sträcka. I princip all försening på tågen mellan Stockholm och Umeå uppstår i stället söder om Sundsvall.

Regeringen ska fatta beslut om den nya nationella infrastrukturplanen under våren 2026. Den är just nu ute på remiss. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger att han inte vill föregripa remissprocessen men att behoven av infrastruktur är stora på många håll i Sverige. Han säger att det kommer behöva göras tuffa prioriteringar även om budgeten för underhåll och investeringar har ökat.

– Den ekonomiska ramen för nästa planperiod, 2026–2037, uppgår till 1 171 miljarder kronor. Det är en historiskt stor satsning, säger han till Sveriges Natur.

Trots detta möts de nya planerna med kritik, inte minst för att bilvägar prioriteras före järnvägen. Bland annat säger Trafikverkets plan att underhållsskulden för bilvägarna ska vara borta och betald redan 2037, medan det för järnvägarna tillåts dröja till 2050.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.