Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 22 900 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i november var 2 457 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent kan jämföras med tolv procent månaden innan, och 14 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 4 november, när 19 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Narvik och Stockholm C, som var 11 timmar och 27 minuter sent när det passerade Stockholms län på kvällen söndag den 2:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under november drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 91 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 91 % (20 av 22 tåg) | 53 minuter och 16 sekunder | 81 mil |
| Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 65 % (17 av 26 tåg) | 22 minuter och 20 sekunder | 52 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 60 % (15 av 25 tåg) | 19 minuter | 51 mil |
| Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 48 % (13 av 27 tåg) | 1 timme, 9 minuter och 14 sekunder | 101 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 47 % (197 av 418 tåg) | 14 minuter och 4 sekunder | 51 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 45 % (29 av 64 tåg) | 16 minuter och 57 sekunder | 42 mil |
| Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 44 % (47 av 106 tåg) | 18 minuter och 37 sekunder | 51 mil |
| Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 39 % (20 av 51 tåg) | 11 minuter och 40 sekunder | 40 mil |
| Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 38 % (13 av 34 tåg) | 13 minuter och 26 sekunder | 51 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 36 % (16 av 44 tåg) | 7 minuter och 53 sekunder | 42 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 35 % (138 av 396 tåg) | 8 minuter och 59 sekunder | 40 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 34 % (10 av 29 tåg) | 9 minuter och 4 sekunder | 26 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 31 % (54 av 174 tåg) | 3 minuter och 49 sekunder | 17 mil |
| Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 31 % (255 av 828 tåg) | 4 minuter och 50 sekunder | 13 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 30 % (79 av 260 tåg) | 5 minuter och 12 sekunder | 40 mil |
| Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 29 % (56 av 196 tåg) | 8 minuter och 32 sekunder | 34 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 26 % (41 av 155 tåg) | 5 minuter och 34 sekunder | 40 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 24 % (11 av 46 tåg) | 6 minuter och 39 sekunder | 26 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 22 % (5 av 23 tåg) | 4 minuter och 57 sekunder | 26 mil |
| Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 21 % (49 av 238 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 9 mil |
| Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 21 % (38 av 185 tåg) | 3 minuter och 13 sekunder | 9 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 20 % (24 av 119 tåg) | 6 minuter och 49 sekunder | 53 mil |
| Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 20 % (11 av 56 tåg) | 3 minuter och 13 sekunder | 30 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (68 av 360 tåg) | 4 minuter och 38 sekunder | 15 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 19 % (28 av 149 tåg) | 3 minuter och 26 sekunder | 38 mil |
| Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 18 % (5 av 28 tåg) | 17 minuter och 57 sekunder | 73 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 17 % (59 av 342 tåg) | 3 minuter och 15 sekunder | 27 mil |
| Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 17 % (12 av 70 tåg) | 4 minuter och 3 sekunder | 13 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (20 av 117 tåg) | 5 minuter och 3 sekunder | 27 mil |
| Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 17 % (5 av 30 tåg) | 3 minuter och 53 sekunder | 46 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (63 av 440 tåg) | 2 minuter och 48 sekunder | 11 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (24 av 169 tåg) | 2 minuter och 59 sekunder | 8 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 13 % (63 av 471 tåg) | 3 minuter och 2 sekunder | 17 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 13 % (5 av 38 tåg) | 1 minut och 50 sekunder | 13 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 12 % (42 av 343 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 20 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 11 % (23 av 201 tåg) | 2 minuter och 5 sekunder | 9 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 10 % (3 av 30 tåg) | 3 minuter och 21 sekunder | 53 mil |
| Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 9 % (5 av 53 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 17 mil |
| Katrineholm C–Stockholm C | Mälartåg | 8 % (5 av 60 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 11 mil |
| Sundbybergs station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (11 av 151 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 3 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (39 av 559 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 7 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (92 av 1 340 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 7 mil |
| Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (261 av 3 852 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 5 mil |
| Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 6 % (32 av 533 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 4 mil |
| Nynäshamn–Sundbybergs station | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (8 av 136 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 5 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (75 av 1 312 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 6 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (25 av 460 tåg) | 51 sekunder | 7 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (4 av 79 tåg) | 1 minut | 6 mil |
| Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (3 av 60 tåg) | 52 sekunder | 5 mil |
| Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 5 % (2 av 40 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 7 mil |
| Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 4 % (49 av 1 171 tåg) | 52 sekunder | 2 mil |
| Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 4 % (46 av 1 160 tåg) | 51 sekunder | 6 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (54 av 1 428 tåg) | 49 sekunder | 6 mil |
| Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (1 av 27 tåg) | 1 minut och 3 sekunder | 4 mil |
| Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (1 av 28 tåg) | 18 sekunder | 2 mil |
| Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (69 av 1 950 tåg) | 45 sekunder | 4 mil |
| Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 3 % (4 av 116 tåg) | 53 sekunder | 1 mil |
| Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (14 av 423 tåg) | 41 sekunder | 4 mil |
| Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 36 tåg) | 20 sekunder | 3 mil |
| Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 75 tåg) | 44 sekunder | 5 mil |
| Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 2 % (1 av 42 tåg) | 21 sekunder | 16 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (13 av 808 tåg) | 24 sekunder | 8 mil |
| Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (2 av 165 tåg) | 31 sekunder | 4 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 28 tåg) | 26 sekunder | 3 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 23 tåg) | 6 sekunder | 3 mil |
| Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 166 tåg) | 5 sekunder | 2 mil |
| Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 56 tåg) | 13 sekunder | 5 mil |
| Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 40 tåg) | 13 sekunder | 2 mil |