Ett av sju tåg vid Hallsbergs station var sent i november

Hallsbergs kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Hallsbergs station förra månaden.

Av knappt 2 600 tåg som passerade Hallsbergs station i november var 350 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

14 procent kan jämföras med 15 procent månaden innan, och 20 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 4 november, när 26 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 648 (SJ Snabbtåg), mellan Oslo S och Stockholm C, som var 2 timmar och 42 minuter sent när det nådde Hallsbergs station klockan 23.271 fredag den 28:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Inväntad buss.

Störst andel förseningar under november drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 38 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg38 %
(48 av 127 tåg)
10 minuter och 20 sekunder42 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ Snabbtåg38 %
(15 av 40 tåg)
6 minuter och 2 sekunder26 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity30 %
(26 av 86 tåg)
6 minuter och 21 sekunder42 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg25 %
(16 av 64 tåg)
8 minuter och 22 sekunder51 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg22 %
(6 av 27 tåg)
3 minuter och 44 sekunder40 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg20 %
(45 av 228 tåg)
3 minuter och 58 sekunder17 mil
Karlstad C–Stockholm CTågab18 %
(6 av 33 tåg)
4 minuter och 42 sekunder26 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional17 %
(38 av 223 tåg)
5 minuter och 40 sekunder17 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional14 %
(65 av 476 tåg)
3 minuter och 28 sekunder40 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity12 %
(11 av 90 tåg)
3 minuter och 11 sekunder26 mil
Hallsbergs station–Herrljunga CVästtågen8 %
(2 av 24 tåg)
1 minut och 23 sekunder16 mil
Borlänge C–Hallsbergs stationTiB8 %
(2 av 25 tåg)
2 minuter och 22 sekunder16 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional8 %
(2 av 26 tåg)
2 minuter36 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional7 %
(5 av 73 tåg)
2 minuter och 43 sekunder34 mil
Hallsbergs station–LindesbergTiB7 %
(5 av 76 tåg)
1 minut och 41 sekunder6 mil
Hallsbergs station–Örebro CTiB6 %
(14 av 219 tåg)
1 minut och 19 sekunder2 mil
Göteborg C–Örebro CVästtågen5 %
(3 av 59 tåg)
44 sekunder26 mil
Gävle C–MjölbyTiB5 %
(11 av 234 tåg)
1 minut och 51 sekunder29 mil
Borlänge C–MjölbyTiB3 %
(1 av 35 tåg)
33 sekunder24 mil
Herrljunga C–Örebro CVästtågen3 %
(1 av 37 tåg)
28 sekunder18 mil
Alingsås–KallhällSJ Regional0 %
(0 av 21 tåg)
14 sekunder35 mil
Hallsbergs station–LidköpingVästtågen0 %
(0 av 42 tåg)
14 sekunder13 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Hallsbergs station.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Hallsbergs kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.