Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 15 000 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i november var 1 253 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Åtta procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och tio procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 27 november, när 17 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 989 (Mälartåg), mellan Uppsala C och Eskilstuna C, som var 1 timme och 45 minuter sent när det passerade Huddinge kommun på natten söndag den 2:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under november drabbades Mälartågen mellan Stockholm C och Norrköping C av. 29 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 29 % (238 av 828 tåg) | 4 minuter och 37 sekunder | 13 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 27 % (38 av 141 tåg) | 5 minuter och 36 sekunder | 40 mil |
| Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 19 % (36 av 185 tåg) | 3 minuter och 5 sekunder | 9 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (69 av 357 tåg) | 4 minuter och 46 sekunder | 15 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 18 % (27 av 148 tåg) | 3 minuter | 38 mil |
| Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 18 % (42 av 237 tåg) | 3 minuter och 59 sekunder | 9 mil |
| Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 16 % (11 av 69 tåg) | 3 minuter och 53 sekunder | 13 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 15 % (51 av 341 tåg) | 3 minuter och 1 sekund | 27 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (63 av 439 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 11 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 13 % (22 av 169 tåg) | 3 minuter och 16 sekunder | 8 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (54 av 471 tåg) | 2 minuter och 37 sekunder | 17 mil |
| Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 11 % (6 av 53 tåg) | 1 minut och 44 sekunder | 17 mil |
| Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (260 av 3 837 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 5 mil |
| Nynäshamn–Sundbybergs station | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (9 av 133 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 5 mil |
| Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (4 av 60 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 5 mil |
| Sundbybergs station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (10 av 150 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 3 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (87 av 1 329 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 7 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (30 av 549 tåg) | 45 sekunder | 7 mil |
| Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 5 % (28 av 525 tåg) | 55 sekunder | 4 mil |
| Katrineholm C–Stockholm C | Mälartåg | 5 % (3 av 60 tåg) | 1 minut och 31 sekunder | 11 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (56 av 1 425 tåg) | 53 sekunder | 6 mil |
| Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (16 av 422 tåg) | 42 sekunder | 4 mil |
| Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (60 av 1 938 tåg) | 41 sekunder | 4 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (19 av 807 tåg) | 24 sekunder | 8 mil |
| Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 55 tåg) | 22 sekunder | 5 mil |
| Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (1 av 75 tåg) | 13 sekunder | 5 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 28 tåg) | 16 sekunder | 3 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 23 tåg) | 7 sekunder | 3 mil |
| Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 40 tåg) | 9 sekunder | 2 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Huddinge kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Huddinge kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.