Ett av fem tåg vid Skövde C var sent i november

Skövde kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Skövde C förra månaden.

Av omkring 3 200 tåg som passerade Skövde C i november var 610 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 19 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

19 procent kan jämföras med 23 procent månaden innan, och 27 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ett av fem tåg i Skövde var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 12 november, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 449 (SJ Snabbtåg), mellan Stockholm C och Göteborg C, som var 2 timmar och 35 minuter sent när det nådde Skövde C klockan 0.501 fredag den 21:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.

Störst andel förseningar under november drabbades VR Snabbtågen mellan Göteborg C och Solna station av. 34 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Göteborg C–Solna stationVR Snabbtåg34 %
(24 av 70 tåg)
4 minuter och 52 sekunder40 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg33 %
(21 av 64 tåg)
9 minuter och 25 sekunder51 mil
Göteborg C–Skövde CVästtågen31 %
(33 av 107 tåg)
4 minuter och 54 sekunder13 mil
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg29 %
(103 av 351 tåg)
5 minuter och 15 sekunder40 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg27 %
(215 av 800 tåg)
6 minuter och 11 sekunder40 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional18 %
(84 av 478 tåg)
3 minuter och 51 sekunder40 mil
Jönköping C–Skövde CVästtågen17 %
(10 av 59 tåg)
3 minuter och 24 sekunder7 mil
Göteborg C–Töreboda stationVästtågen14 %
(24 av 167 tåg)
2 minuter och 43 sekunder17 mil
Göteborg C–Örebro CVästtågen12 %
(7 av 59 tåg)
1 minut och 52 sekunder26 mil
Nässjö C–Skövde CVästtågen11 %
(45 av 392 tåg)
2 minuter och 55 sekunder10 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional10 %
(7 av 72 tåg)
3 minuter och 28 sekunder34 mil
Alingsås–Skövde CVästtågen8 %
(14 av 171 tåg)
1 minut och 35 sekunder9 mil
Jönköping C–Töreboda stationVästtågen8 %
(3 av 40 tåg)
2 minuter och 18 sekunder10 mil
Alingsås–Töreboda stationVästtågen7 %
(7 av 101 tåg)
1 minut och 22 sekunder13 mil
Falköping C–Skövde CVästtågen5 %
(4 av 76 tåg)
1 minut och 44 sekunder3 mil
Nässjö C–Töreboda stationVästtågen4 %
(2 av 54 tåg)
26 sekunder12 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional0 %
(0 av 27 tåg)
18 sekunder36 mil
Alingsås–KallhällSJ Regional0 %
(0 av 21 tåg)
6 sekunder35 mil
Falköping C–Töreboda stationVästtågen0 %
(0 av 35 tåg)
41 sekunder7 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Skövde C.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Skövde kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.