Ett av åtta tåg i Norrköping var sent i november

Norrköpings kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Norrköpings kommun förra månaden.

Av omkring 5 500 tåg som passerade Kimstad, Kolmården eller Norrköping C i november var 716 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

13 procent kan jämföras med tolv procent månaden innan, och 15 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Fyra av tio tåg i Norrköping var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 31 oktober, när samtliga ankommande tåg var mer än fem minuter försenade. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 346 (SJ EuroNight), mellan Berlin och Stockholm C, som var 5 timmar och 35 minuter sent när det passerade Norrköpings kommun på eftermiddagen tisdag den 25:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Tekniskt fel.

Störst andel förseningar under november drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 67 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight67 %
(29 av 43 tåg)
41 minuter och 40 sekunder81 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget50 %
(25 av 50 tåg)
13 minuter och 14 sekunder52 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg39 %
(19 av 49 tåg)
13 minuter och 55 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget36 %
(25 av 70 tåg)
10 minuter och 19 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg28 %
(208 av 751 tåg)
8 minuter51 mil
Norrköping C–SalaMälartåg20 %
(8 av 40 tåg)
4 minuter och 10 sekunder15 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity19 %
(28 av 147 tåg)
3 minuter och 8 sekunder38 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg17 %
(143 av 827 tåg)
3 minuter och 35 sekunder13 mil
Linköping C–Västerås CMälartåg16 %
(10 av 63 tåg)
2 minuter och 50 sekunder14 mil
Linköping C–SalaMälartåg13 %
(78 av 615 tåg)
2 minuter och 15 sekunder18 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity11 %
(6 av 53 tåg)
1 minut och 36 sekunder17 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity11 %
(37 av 343 tåg)
2 minuter och 24 sekunder27 mil
Alvesta–Stockholm CSJ Snabbtåg8 %
(2 av 24 tåg)
1 minut och 33 sekunder34 mil
Norrköping C–Vagnhärads stationMälartåg4 %
(1 av 24 tåg)
1 minut och 44 sekunder9 mil
Motala C–Norrköping CÖstgötapendel4 %
(81 av 2 026 tåg)
1 minut och 10 sekunder7 mil
Mjölby–Norrköping CÖstgötapendel3 %
(2 av 60 tåg)
1 minut och 16 sekunder7 mil
Norrköping C–Tranås stationÖstgötapendel3 %
(8 av 299 tåg)
50 sekunder9 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Norrköpings kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Norrköpings kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.