Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Dalarnas län förra månaden.
Av omkring 2 600 tåg som passerade någon av stationerna i Dalarnas län i november var 445 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 17 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
17 procent kan jämföras med 22 procent månaden innan, och 17 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 20 november, när 27 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 48 (SJ InterCity), mellan Stockholm C och Mora C, som var 2 timmar, 7 minuter och 53 sekunder sent när det passerade Dalarnas län på kvällen onsdag den 12:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under november drabbades TiB-tågen mellan Avesta Krylbo och Örebro C av. 45 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Avesta Krylbo–Örebro C | TiB | 45 % (10 av 22 tåg) | 7 minuter och 55 sekunder | 11 mil |
| Fagersta C–Gävle C | TiB | 41 % (13 av 32 tåg) | 7 minuter och 19 sekunder | 11 mil |
| Gävle C–Hallsbergs station | TiB | 34 % (46 av 135 tåg) | 5 minuter och 33 sekunder | 21 mil |
| Gävle C–Örebro C | TiB | 24 % (77 av 318 tåg) | 4 minuter och 53 sekunder | 19 mil |
| Gävle C–Mjölby | TiB | 20 % (47 av 233 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 29 mil |
| Ludvika–Västerås C | TiB | 17 % (79 av 457 tåg) | 2 minuter och 50 sekunder | 10 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 16 % (19 av 122 tåg) | 4 minuter och 30 sekunder | 27 mil |
| Borlänge C–Mora C | TiB | 15 % (37 av 254 tåg) | 3 minuter | 8 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 13 % (43 av 341 tåg) | 3 minuter och 38 sekunder | 20 mil |
| Borlänge C–Gävle C | TiB | 12 % (14 av 119 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 10 mil |
| Borlänge C–Morastrand | TiB | 11 % (48 av 438 tåg) | 2 minuter och 29 sekunder | 8 mil |
| Borlänge C–Hallsbergs station | TiB | 8 % (2 av 25 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 16 mil |
| Borlänge C–Mjölby | TiB | 6 % (2 av 35 tåg) | 1 minut och 54 sekunder | 24 mil |
| Borlänge C–Sala | TiB | 6 % (2 av 36 tåg) | 41 sekunder | 9 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Dalarnas län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Dalarnas län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.