Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 19 300 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i november var 2 478 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
13 procent kan jämföras med 15 procent månaden innan, och 16 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 4 november, när 21 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Narvik och Stockholm C, som var 11 timmar och 27 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på kvällen söndag den 2:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under november drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 91 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 91 % (20 av 22 tåg) | 53 minuter och 16 sekunder | 81 mil |
| Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 69 % (18 av 26 tåg) | 23 minuter och 35 sekunder | 52 mil |
| Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 60 % (253 av 421 tåg) | 9 minuter och 6 sekunder | 13 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 60 % (15 av 25 tåg) | 19 minuter | 51 mil |
| Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 56 % (15 av 27 tåg) | 1 timme, 10 minuter och 56 sekunder | 101 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 49 % (204 av 418 tåg) | 14 minuter och 24 sekunder | 51 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 48 % (31 av 64 tåg) | 17 minuter och 46 sekunder | 42 mil |
| Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 46 % (49 av 106 tåg) | 19 minuter och 49 sekunder | 51 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 41 % (12 av 29 tåg) | 9 minuter och 29 sekunder | 26 mil |
| Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 41 % (21 av 51 tåg) | 12 minuter och 7 sekunder | 40 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (17 av 44 tåg) | 8 minuter och 56 sekunder | 42 mil |
| Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 38 % (13 av 34 tåg) | 14 minuter och 21 sekunder | 51 mil |
| Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 37 % (34 av 92 tåg) | 6 minuter och 8 sekunder | 9 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 36 % (144 av 396 tåg) | 9 minuter och 22 sekunder | 40 mil |
| Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 35 % (68 av 195 tåg) | 9 minuter och 53 sekunder | 34 mil |
| Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 33 % (11 av 33 tåg) | 6 minuter och 33 sekunder | 30 mil |
| Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 31 % (10 av 32 tåg) | 5 minuter och 5 sekunder | 13 mil |
| Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 31 % (30 av 98 tåg) | 7 minuter och 13 sekunder | 9 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 30 % (52 av 173 tåg) | 4 minuter och 16 sekunder | 17 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 29 % (17 av 59 tåg) | 10 minuter och 49 sekunder | 53 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 28 % (17 av 61 tåg) | 7 minuter och 38 sekunder | 27 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 28 % (72 av 260 tåg) | 5 minuter och 28 sekunder | 40 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 26 % (63 av 238 tåg) | 5 minuter och 13 sekunder | 17 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 25 % (37 av 148 tåg) | 4 minuter och 33 sekunder | 38 mil |
| Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 25 % (7 av 28 tåg) | 18 minuter och 39 sekunder | 73 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 25 % (85 av 342 tåg) | 4 minuter och 23 sekunder | 27 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 25 % (38 av 155 tåg) | 5 minuter och 35 sekunder | 40 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 24 % (11 av 45 tåg) | 7 minuter och 21 sekunder | 26 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 22 % (5 av 23 tåg) | 4 minuter och 57 sekunder | 26 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 21 % (36 av 174 tåg) | 5 minuter och 56 sekunder | 20 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 20 % (72 av 355 tåg) | 4 minuter och 51 sekunder | 15 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 17 % (5 av 29 tåg) | 2 minuter och 23 sekunder | 13 mil |
| Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (4 av 24 tåg) | 3 minuter och 23 sekunder | 17 mil |
| Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 17 % (5 av 30 tåg) | 4 minuter och 10 sekunder | 46 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 17 % (28 av 169 tåg) | 3 minuter och 40 sekunder | 8 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 16 % (68 av 432 tåg) | 3 minuter och 19 sekunder | 11 mil |
| Katrineholm C–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (3 av 22 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 11 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 13 % (4 av 30 tåg) | 5 minuter och 34 sekunder | 53 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 11 % (21 av 188 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 9 mil |
| Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (318 av 3 843 tåg) | 1 minut och 24 sekunder | 5 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (6 av 78 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 6 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (43 av 559 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 7 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (98 av 1 337 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 7 mil |
| Sundbybergs station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (11 av 151 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 3 mil |
| Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (37 av 531 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 4 mil |
| Nynäshamn–Sundbybergs station | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (9 av 134 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 5 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (39 av 618 tåg) | 1 minut och 28 sekunder | 6 mil |
| Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (3 av 60 tåg) | 50 sekunder | 5 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (21 av 457 tåg) | 55 sekunder | 7 mil |
| Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 4 % (49 av 1 158 tåg) | 51 sekunder | 6 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (59 av 1 428 tåg) | 53 sekunder | 6 mil |
| Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (1 av 27 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 4 mil |
| Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (15 av 423 tåg) | 43 sekunder | 4 mil |
| Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (69 av 1 950 tåg) | 47 sekunder | 4 mil |
| Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 36 tåg) | 25 sekunder | 3 mil |
| Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 75 tåg) | 29 sekunder | 5 mil |
| Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 3 % (1 av 40 tåg) | 55 sekunder | 7 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (18 av 808 tåg) | 26 sekunder | 8 mil |
| Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 2 % (3 av 163 tåg) | 31 sekunder | 4 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 28 tåg) | 24 sekunder | 3 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 23 tåg) | 8 sekunder | 3 mil |
| Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 28 tåg) | 18 sekunder | 2 mil |
| Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 55 tåg) | 19 sekunder | 5 mil |
| Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 40 tåg) | 20 sekunder | 2 mil |