Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Uppsala län förra månaden.
Av omkring 11 600 tåg som passerade någon av stationerna i Uppsala län i november var 1 005 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 9 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Nio procent kan jämföras med elva procent månaden innan, och 14 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Ett av tre tåg i Uppsala var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 4 november, när 19 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Narvik och Stockholm C, som var 11 timmar och 27 minuter sent när det passerade Uppsala län på kvällen söndag den 2:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under november drabbades SJ Nattågen mellan Stockholm C och Narvik av. 44 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 44 % (12 av 27 tåg) | 1 timme, 9 minuter och 59 sekunder | 101 mil |
| Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 39 % (41 av 106 tåg) | 17 minuter och 35 sekunder | 51 mil |
| Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 36 % (10 av 28 tåg) | 24 minuter och 21 sekunder | 73 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 25 % (30 av 119 tåg) | 7 minuter och 38 sekunder | 53 mil |
| Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 21 % (46 av 216 tåg) | 6 minuter och 38 sekunder | 34 mil |
| Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 20 % (15 av 74 tåg) | 4 minuter och 30 sekunder | 7 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 16 % (24 av 149 tåg) | 3 minuter och 21 sekunder | 38 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 16 % (63 av 397 tåg) | 3 minuter och 19 sekunder | 17 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 15 % (54 av 350 tåg) | 3 minuter och 13 sekunder | 15 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (16 av 113 tåg) | 4 minuter och 22 sekunder | 27 mil |
| Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 13 % (4 av 30 tåg) | 3 minuter och 48 sekunder | 46 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 13 % (61 av 478 tåg) | 3 minuter och 5 sekunder | 40 mil |
| Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 13 % (7 av 56 tåg) | 2 minuter och 1 sekund | 30 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 12 % (41 av 333 tåg) | 3 minuter och 43 sekunder | 20 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 12 % (41 av 342 tåg) | 2 minuter och 23 sekunder | 27 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 12 % (53 av 459 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 8 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (49 av 428 tåg) | 2 minuter och 14 sekunder | 11 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 8 % (34 av 411 tåg) | 1 minut och 59 sekunder | 9 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (102 av 1 330 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 7 mil |
| Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (2 av 27 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 4 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 7 % (2 av 30 tåg) | 58 sekunder | 53 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 6 % (2 av 31 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 17 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (42 av 679 tåg) | 59 sekunder | 6 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 5 % (68 av 1 289 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 6 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (24 av 456 tåg) | 56 sekunder | 7 mil |
| Gävle C–Uppsala C | Mälartåg | 5 % (76 av 1 467 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 10 mil |
| Sala–Uppsala C | Mälartåg | 4 % (13 av 314 tåg) | 1 minut och 3 sekunder | 6 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (23 av 556 tåg) | 41 sekunder | 7 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (3 av 78 tåg) | 1 minut och 3 sekunder | 6 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 4 % (1 av 27 tåg) | 58 sekunder | 36 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 3 % (2 av 58 tåg) | 43 sekunder | 13 mil |
| Tierp–Uppsala C | Mälartåg | 3 % (15 av 442 tåg) | 58 sekunder | 5 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (8 av 422 tåg) | 27 sekunder | 8 mil |
| Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 0 % (0 av 42 tåg) | 38 sekunder | 16 mil |
| Alingsås–Kallhäll | SJ Regional | 0 % (0 av 21 tåg) | 26 sekunder | 35 mil |
| Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 85 tåg) | 6 sekunder | 2 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Uppsala län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Uppsala län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.