Hela listan: Därför får man parkeringsböter i Gislaved

Gislaveds kommun Parkering

Mellan 1 januari och 30 juni i år har 87 bilar lappats i Gislaveds kommun. Här är de vanligaste försyndelserna.
✓ Bilmärkena som oftast får p-bot.

Under första halvåret 2025 har 87 parkeringsanmärkningar, med en total felparkeringsavgift på 63 400 kronor, delats ut på gatumark i Gislaveds kommun. Det är 14 färre än under första halvåret 2024.

Under hela 2024 utfärdades 183 parkeringsanmärkningar i kommunen, till ett totalt värde av 126 300 kronor. Det är knappt 70 färre än året innan.

Totalt, från 1 januari 2022 till och med juni 2025, rör det sig om 720 parkeringsförsyndelser med ett totalt bötesbelopp på 493 600 kronor i kommunen, visar Newsworthys genomgång av kommunernas parkeringsanmärkningar i Transportstyrelsens databas.

De flesta som plockat upp en gul lapp från vindrutan på gatorna i Gislaved har fått betala mellan 700 och 800 kronor för att ha stannat eller parkerat mot färdriktningen. Totalt rör det sig om 350 parkeringsanmärkningar, till ett värde av 248 500 kronor, för just sådana överträdelser i kommunen. I riket som helhet har flest fått böter för att ha parkerat utan synlig biljett eller motsvarande.

Därför får man p-böter i Gislaved
ÖverträdelseAvgiftAntal bötfälldaTotalt värde
Stannat eller parkerat mot färdriktningen700–800 kr350248 500 kr
Stannat eller parkerat i terräng inom tätbebyggt område700–800 kr12689 000 kr
Stannat eller parkerat på gång- eller cykelbana500–800 kr10775 800 kr
Parkerat längre än tillåten tid400–500 kr4519 100 kr
Parkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller700–800 kr3323 300 kr
Stannat eller parkerat på parkering för rörelsehindrade med mera700–800 kr1913 700 kr
Stannat eller parkerat för nära korsning700–800 kr107 200 kr
Parkerat mer än 24 timmar på vardag400–500 kr73 100 kr
Stannat eller parkerat på hållplats eller laddplats500–800 kr74 700 kr
Parkerat med hjul utanför rutan400–500 kr52 400 kr
Övrigt700 kr42 800 kr
Stannat eller parkerat i område eller på plats där stoppförbud gäller400–700 kr31 800 kr
Parkerat på huvudled400 kr2800 kr
Parkerat framför infart till fastighet700 kr1700 kr

Men alla parkeringsanmärkningar betalas inte och i vissa fall kan Transportstyrelsen inte skicka påminnelser och gå vidare till Kronofogden. Det kan till exempel bero på att uppgifter saknas, att den betalningsskyldige fått anstånd eller att betalningsanmärkningen undanröjts. Av de 4,8 miljoner parkeringsanmärkningar som kommunerna i landet utfärdat sedan 2022 har omkring 270 000 inte kunnat drivas in.

Utländska p-böter för nästan 200 miljoner kronor

Den vanligaste anledningen till att en p-bot inte kan drivas in är att det är ett utländskt fordon som parkerat fel, eftersom Transportstyrelsens system inte klarar att skicka ut påminnelser till utlandet. Sedan 1 januari 2022 handlar det om böter för totalt 186 miljoner för utländska bilar. Enligt Transportstyrelsens plan ska det under 2028 finnas ett system på plats som kan hantera obetalda, utländska felparkeringsavgifter.

I Gislaved är den vanligaste anledningen till att betalningsuppföljningen stoppats att boten bestridits och polisen gett fordonsägaren rätt. Det handlar om tio parkeringsanmärkningar – med en total bötessumma på 7 200 kronor som inte kunnat drivas in. Att bilen är utländsk har hänt i sex fall.

Land Rover är Sveriges mest felparkerade bil

Det är oftast en Volvo som fått parkeringsböter i Sverige under de senaste åren, men Volvo är också det överlägset vanligaste bilmärket i landet. Tar man hänsyn till hur många bilar som finns av varje märke är det istället Land Rover (inklusive Range Rover) som är Sveriges mest felparkerade bilmärke – de har tillsammans fått fler p-böter de senaste åren än det finns bilar. Även Mini, Citroën och Lexus återfinns högt upp på listan.

En del av förklaringen ligger i att parkeringsböter delas ut väldigt ojämnt över landet. De tio kommuner som utfärdats flest parkeringsanmärkningar står för nästan två tredjedelar av alla böter sedan 2022. I praktiken handlar det om de större städerna. Där är också bilmärkena som finns i toppen av listan relativt vanligare än i resten av landet. I kommunerna med färre parkeringsanmärkningar tenderar till exempel Chevrolet, Chrysler och Subaru att vara mer populära.

De mest felparkerade bilmärkena i Sverige
BilAntal böter sedan 2022Antal bilarBöter per 100 bilar
Land Rover29 70017 800167
Mini40 40032 700124
Citroën108 00099 200109
Lexus24 00024 000100
Tesla77 00077 200100
Porsche34 50036 00096
Peugeot170 100177 90096
Audi264 300279 10095
Volkswagen689 600756 60091
Mercedes-Benz262 900292 70090
BMW275 800317 30087
Seat56 90067 00085
Renault154 500190 80081
Nissan100 600126 20080
Toyota315 700437 90072
Ford197 300276 60071
Mitsubishi42 80061 60069
Kia213 200315 70068
Honda39 40061 60064
Jeep10 70016 90064
Skoda146 800235 50062
Hyundai89 000142 70062
Polestar12 00020 20060
Opel85 700144 30059
Mazda50 60086 00059
Dacia23 50041 50057
Jaguar8 50015 20056
MG14 30025 60056
Suzuki25 50046 30055
Volvo707 6001 331 50053
Fiat41 60090 20046
Saab73 000180 30040
Subaru26 30078 50033
Chrysler5 70018 60030
Chevrolet15 80055 70028
Felparkeringar per kommun i Jönköpings län
KommunAntal böterBötesummaVanligaste överträdelse
Jönköpings kommun66 23752 574 900 krParkerat utan synlig biljett eller motsvarande
Nässjö12 3466 892 600 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Tranås5 3113 181 600 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Värnamo4 6781 969 000 krParkerat utan synlig biljett eller motsvarande
Eksjö2 4301 617 200 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Vetlanda993422 600 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Gislaved720493 600 krStannat eller parkerat mot färdriktningen
Vaggeryd671355 900 krStannat eller parkerat mot färdriktningen
Habo644528 800 krStannat eller parkerat mot färdriktningen
Mullsjö390323 800 krStannat eller parkerat mot färdriktningen
Aneby311231 600 krParkerat på fel sida vägen enligt datumparkering
Gnosjö15779 900 krStannat eller parkerat mot färdriktningen

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.