Färre får p-böter i Bollnäs – här är de vanligaste synderna

Bollnäs kommun Parkering

Antalet utfärdade parkeringsböter minskade i Bollnäs kommun under det första halvåret 2025.
✓ Hela listan: Här är vanligaste p-synderna i kommunen.
✓ Bilmärkena som oftast får p-bot.

Under första halvåret 2025 har 404 parkeringsanmärkningar, med en total felparkeringsavgift på 305 600 kronor, delats ut på gatumark i Bollnäs kommun. Det är 34 färre än under första halvåret 2024.

Tittar man på helårssifforna har p-böterna i kommunen blivit fler varje år sedan 2022. 2024 handlade det om totalt 967 parkeringsanmärkningar, till ett totalt värde av 725 900 kronor.

Totalt, från 1 januari 2022 till och med juni 2025, rör det sig om 2 556 parkeringsförsyndelser med ett totalt bötesbelopp på omkring 1,8 miljoner kronor i kommunen, visar Newsworthys genomgång av kommunernas parkeringsanmärkningar i Transportstyrelsens databas.

De flesta som plockat upp en gul lapp från vindrutan på gatorna i Bollnäs har fått betala mellan 500 och 700 kronor för att ha parkerat på fel sida vägen enligt datumparkering. Totalt rör det sig om 769 parkeringsanmärkningar, till ett värde av 489 700 kronor, för just sådana överträdelser i kommunen. I riket som helhet har flest fått böter för att ha parkerat utan synlig biljett eller motsvarande.

Därför får man p-böter i Bollnäs
ÖverträdelseAvgiftAntal bötfälldaTotalt värde
Parkerat på fel sida vägen enligt datumparkering500–700 kr769489 700 kr
Parkerat längre än tillåten tid500–700 kr487305 700 kr
Parkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller500–700 kr445288 300 kr
Parkerat mer än 24 timmar på vardag500–700 kr145100 700 kr
Stannat eller parkerat för nära korsning700–900 kr135113 100 kr
Stannat eller parkerat mot färdriktningen700–900 kr135114 900 kr
Stannat eller parkerat på gång- eller cykelbana700–900 kr11290 400 kr
Stannat eller parkerat på hållplats eller laddplats700–900 kr11092 600 kr
Stannat eller parkerat på parkering för rörelsehindrade med mera700–1 300 kr8084 200 kr
Parkerat med hjul utanför rutan500–700 kr7044 200 kr
Stannat eller parkerat i terräng inom tätbebyggt område700–900 kr3931 900 kr
Parkerat på gå- eller cykelgata500–700 kr1911 700 kr
Parkerat framför infart till fastighet700 kr53 500 kr
Stannat eller parkerat i område eller på plats där stoppförbud gäller700–900 kr21 600 kr
Övrigt700 kr21 400 kr
Stannat eller parkerat för nära övergångsställe eller cykelöverfart900 kr1900 kr

Men alla parkeringsanmärkningar betalas inte och i vissa fall kan Transportstyrelsen inte skicka påminnelser och gå vidare till Kronofogden. Det kan till exempel bero på att uppgifter saknas, att den betalningsskyldige fått anstånd eller att betalningsanmärkningen undanröjts. Av de 4,8 miljoner parkeringsanmärkningar som kommunerna i landet utfärdat sedan 2022 har omkring 270 000 inte kunnat drivas in.

Utländska p-böter för nästan 200 miljoner kronor

Den vanligaste anledningen till att en p-bot inte kan drivas in är att det är ett utländskt fordon som parkerat fel, eftersom Transportstyrelsens system inte klarar att skicka ut påminnelser till utlandet. Sedan 1 januari 2022 handlar det om böter för totalt 186 miljoner för utländska bilar. Enligt Transportstyrelsens plan ska det under 2028 finnas ett system på plats som kan hantera obetalda, utländska felparkeringsavgifter.

Utländsk skylt är också den vanligaste anledningen till att Bollnäs kommun inte får in sina parkeringsböter. Sedan 1 januari 2022 handlar det om 23 parkeringsanmärkningar – med en total bötessumma på 17 900 kronor som inte kunnat drivas in.

Land Rover är Sveriges mest felparkerade bil

Det är oftast en Volvo som fått parkeringsböter i Sverige under de senaste åren, men Volvo är också det överlägset vanligaste bilmärket i landet. Tar man hänsyn till hur många bilar som finns av varje märke är det istället Land Rover (inklusive Range Rover) som är Sveriges mest felparkerade bilmärke – de har tillsammans fått fler p-böter de senaste åren än det finns bilar. Även Mini, Citroën och Lexus återfinns högt upp på listan.

En del av förklaringen ligger i att parkeringsböter delas ut väldigt ojämnt över landet. De tio kommuner som utfärdats flest parkeringsanmärkningar står för nästan två tredjedelar av alla böter sedan 2022. I praktiken handlar det om de större städerna. Där är också bilmärkena som finns i toppen av listan relativt vanligare än i resten av landet. I kommunerna med färre parkeringsanmärkningar tenderar till exempel Chevrolet, Chrysler och Subaru att vara mer populära.

De mest felparkerade bilmärkena i Sverige
BilAntal böter sedan 2022Antal bilarBöter per 100 bilar
Land Rover29 70017 800167
Mini40 40032 700124
Citroën108 00099 200109
Lexus24 00024 000100
Tesla77 00077 200100
Porsche34 50036 00096
Peugeot170 100177 90096
Audi264 300279 10095
Volkswagen689 600756 60091
Mercedes-Benz262 900292 70090
BMW275 800317 30087
Seat56 90067 00085
Renault154 500190 80081
Nissan100 600126 20080
Toyota315 700437 90072
Ford197 300276 60071
Mitsubishi42 80061 60069
Kia213 200315 70068
Honda39 40061 60064
Jeep10 70016 90064
Skoda146 800235 50062
Hyundai89 000142 70062
Polestar12 00020 20060
Opel85 700144 30059
Mazda50 60086 00059
Dacia23 50041 50057
Jaguar8 50015 20056
MG14 30025 60056
Suzuki25 50046 30055
Volvo707 6001 331 50053
Fiat41 60090 20046
Saab73 000180 30040
Subaru26 30078 50033
Chrysler5 70018 60030
Chevrolet15 80055 70028
Felparkeringar per kommun i Gävleborg
KommunAntal böterBötesummaVanligaste överträdelse
Gävle40 78426 005 600 krParkerat utan synlig biljett eller motsvarande
Hudiksvall10 0196 715 300 krStannat eller parkerat för nära korsning
Sandviken7 2165 308 400 krParkerat på fel sida vägen enligt datumparkering
Bollnäs2 5561 774 800 krParkerat på fel sida vägen enligt datumparkering
Söderhamn1 437958 500 krParkerat på fel sida vägen enligt datumparkering
Ljusdal453139 900 krParkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller
Hofors195100 500 krParkerat mer än 24 timmar på vardag
Ovanåker12160 300 krParkerat längre än tillåten tid

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.