Trenden fortsätter: fler p-böter i Köping – här är de vanligaste synderna

Köpings kommun Parkering

De senaste två åren har antalet utfärdade parkeringsanmärkningar ökat i Köpings kommun. Och den trenden håller i sig under det första halvåret 2025.
✓ Hela listan: Här är vanligaste p-synderna i kommunen.
✓ Bilmärkena som oftast får p-bot.

Under första halvåret 2025 har 718 parkeringsanmärkningar, med en total felparkeringsavgift på 414 500 kronor, delats ut på gatumark i Köpings kommun. Det är 104 fler än under första halvåret 2024.

Därmed ser det ut som om trenden fortsätter i Köping. Böterna har blivit fler varje år sedan 2022. 2024 handlade det om totalt 1 236 parkeringsanmärkningar, till ett totalt värde av 719 400 kronor.

Totalt, från 1 januari 2022 till och med juni 2025, rör det sig om 3 524 parkeringsförsyndelser med ett totalt bötesbelopp på omkring 2,1 miljoner kronor i kommunen, visar Newsworthys genomgång av kommunernas parkeringsanmärkningar i Transportstyrelsens databas.

De flesta som plockat upp en gul lapp från vindrutan på gatorna i Köping har fått betala 500 kronor för att ha parkerat utan att ha ställt in p-skiva. Totalt rör det sig om 1 016 parkeringsanmärkningar, till ett värde av 508 000 kronor, för just sådana överträdelser i kommunen. I riket som helhet har flest fått böter för att ha parkerat utan synlig biljett eller motsvarande.

Därför får man p-böter i Köping
ÖverträdelseAvgiftAntal bötfälldaTotalt värde
Parkerat utan att ha ställt in p-skiva500 kr1 016508 000 kr
Parkerat mer än 24 timmar på vardag500 kr793396 500 kr
Stannat eller parkerat för nära korsning800 kr379303 200 kr
Parkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller500 kr361180 500 kr
Parkerat längre än tillåten tid500 kr275137 500 kr
Stannat eller parkerat i område eller på plats där stoppförbud gäller800 kr186148 800 kr
Stannat eller parkerat mot färdriktningen800 kr10987 200 kr
Stannat eller parkerat för nära övergångsställe eller cykelöverfart800 kr7862 400 kr
Stannat eller parkerat på gång- eller cykelbana800 kr7257 600 kr
Stannat eller parkerat i terräng inom tätbebyggt område800 kr6652 800 kr
Parkerat med hjul utanför rutan500 kr6030 000 kr
Stannat eller parkerat på parkering för rörelsehindrade med mera800 kr5846 400 kr
Stannat eller parkerat på hållplats eller laddplats800 kr4838 400 kr
Övrigt500–800 kr149 100 kr
Parkerat framför infart till fastighet500 kr84 000 kr
Parkerat på gå- eller cykelgata500 kr1500 kr

Men alla parkeringsanmärkningar betalas inte och i vissa fall kan Transportstyrelsen inte skicka påminnelser och gå vidare till Kronofogden. Det kan till exempel bero på att uppgifter saknas, att den betalningsskyldige fått anstånd eller att betalningsanmärkningen undanröjts. Av de 4,8 miljoner parkeringsanmärkningar som kommunerna i landet utfärdat sedan 2022 har omkring 270 000 inte kunnat drivas in.

Utländska p-böter för nästan 200 miljoner kronor

Den vanligaste anledningen till att en p-bot inte kan drivas in är att det är ett utländskt fordon som parkerat fel, eftersom Transportstyrelsens system inte klarar att skicka ut påminnelser till utlandet. Sedan 1 januari 2022 handlar det om böter för totalt 186 miljoner för utländska bilar. Enligt Transportstyrelsens plan ska det under 2028 finnas ett system på plats som kan hantera obetalda, utländska felparkeringsavgifter.

Utländsk skylt är också den vanligaste anledningen till att Köpings kommun inte får in sina parkeringsböter. Sedan 1 januari 2022 handlar det om 88 parkeringsanmärkningar – med en total bötessumma på 57 200 kronor som inte kunnat drivas in.

Land Rover är Sveriges mest felparkerade bil

Det är oftast en Volvo som fått parkeringsböter i Sverige under de senaste åren, men Volvo är också det överlägset vanligaste bilmärket i landet. Tar man hänsyn till hur många bilar som finns av varje märke är det istället Land Rover (inklusive Range Rover) som är Sveriges mest felparkerade bilmärke – de har tillsammans fått fler p-böter de senaste åren än det finns bilar. Även Mini, Citroën och Lexus återfinns högt upp på listan.

En del av förklaringen ligger i att parkeringsböter delas ut väldigt ojämnt över landet. De tio kommuner som utfärdats flest parkeringsanmärkningar står för nästan två tredjedelar av alla böter sedan 2022. I praktiken handlar det om de större städerna. Där är också bilmärkena som finns i toppen av listan relativt vanligare än i resten av landet. I kommunerna med färre parkeringsanmärkningar tenderar till exempel Chevrolet, Chrysler och Subaru att vara mer populära.

De mest felparkerade bilmärkena i Sverige
BilAntal böter sedan 2022Antal bilarBöter per 100 bilar
Land Rover29 70017 800167
Mini40 40032 700124
Citroën108 00099 200109
Lexus24 00024 000100
Tesla77 00077 200100
Porsche34 50036 00096
Peugeot170 100177 90096
Audi264 300279 10095
Volkswagen689 600756 60091
Mercedes-Benz262 900292 70090
BMW275 800317 30087
Seat56 90067 00085
Renault154 500190 80081
Nissan100 600126 20080
Toyota315 700437 90072
Ford197 300276 60071
Mitsubishi42 80061 60069
Kia213 200315 70068
Honda39 40061 60064
Jeep10 70016 90064
Skoda146 800235 50062
Hyundai89 000142 70062
Polestar12 00020 20060
Opel85 700144 30059
Mazda50 60086 00059
Dacia23 50041 50057
Jaguar8 50015 20056
MG14 30025 60056
Suzuki25 50046 30055
Volvo707 6001 331 50053
Fiat41 60090 20046
Saab73 000180 30040
Subaru26 30078 50033
Chrysler5 70018 60030
Chevrolet15 80055 70028
Felparkeringar per kommun i Västmanland
KommunAntal böterBötesummaVanligaste överträdelse
Västerås51 57833 753 000 krParkerat utan synlig biljett eller motsvarande
Sala4 5752 254 600 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Köping3 5242 062 900 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Arboga1 447914 900 krParkerat mer än 24 timmar på vardag
Hallstahammar1 246666 500 krParkerat mer än 24 timmar på vardag
Fagersta740370 000 krStannat eller parkerat mot färdriktningen
Kungsör370138 600 krParkerat mer än 24 timmar på vardag
Norberg19195 500 krStannat eller parkerat mot färdriktningen
Surahammar2720 100 krParkerat mer än 24 timmar på vardag

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.