Här är Surahammars äldsta bil – äldre än unionsupplösningen

Surahammars kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Vabis från 1903. Den rullade därmed före unionsupplösningen mellan Sverige och Norge.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Surahammars kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Surahammars kommun är även äldre än snittet i Västmanlands län. Äldst i länet är bilarna dock i Sala kommun, där medelåldern ligger på drygt 15 år. Yngst, omkring tolv år, är de i Västerås kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Västmanlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Västerås11,9 år47 %3 %
Fagersta12,7 år42 %4 %
Köping14,3 år37 %6 %
Hallstahammar14,6 år37 %6 %
Norberg14,6 år38 %7 %
Surahammar14,8 år34 %6 %
Kungsör14,9 år37 %7 %
Skinnskatteberg14,9 år34 %6 %
Arboga15 år34 %7 %
Sala15,5 år35 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 400 bilar – sex procent av bilarna i Surahammars kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Surahammars kommun finns 211 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en Vabis, årsmodell 1903. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än unionsupplösningen mellan Sverige och Norge, som ägde rum år 1905. Bilen är en av de äldsta som är registrerade som i trafik i Sverige.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Surahammars kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1903VabisLKW 492Okänd
1929FordSKY 157Grön
1929Chrysler M 75 PheatonPKT 728Ljusblå
1929Ford CoupeNFG 685Okänd
1929ChevroletJEB 625Flerfärgad
1929Ford A TudorEHP 849Flerfärgad
1930Ford A CoupeXWR 636Ljusblå
1931FordFRA 20GBrun
1932Ford CoupéUJU 645Svart
1932Ford 5w CoupeXKS 560Svart
1932FordAHL 627Röd
1933Chevrolet CoupeOBG 112Röd
1934Ford Tudor SedanLAA 076Flerfärgad
1939Ford 460 AFAW 513Svart
1939Mercedes-Benz 230AWJ 346Svart
1947Chevrolet FleetlineTWE 517Mörkbrun
1947DesotoAXF 42RVit
1948BuickYBG 01ZGrön
1948DodgeXGA 439Svart
1949Cadillac 62 Club CoupeYGX 435Mörkröd

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.