Här är Arvikas äldsta bil – äldre än skotten i Sarajevo

Arvika kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Dürkopp från 1913. Den rullade därmed före skotten i Sarajevo.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Arvika kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Nio procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Arvika kommun är även äldre än snittet i Värmlands län. Yngst i länet är bilarna i Hammarö kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 18 år, är de i Munkfors kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Värmlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Hammarö12,1 år46 %4 %
Karlstad12,1 år46 %4 %
Kristinehamn13,3 år42 %5 %
Forshaga15,1 år32 %7 %
Grums15,1 år33 %7 %
Kil15,2 år33 %7 %
Storfors15,4 år34 %8 %
Filipstad15,5 år32 %8 %
Arvika15,7 år35 %9 %
Säffle15,9 år32 %9 %
Hagfors16 år30 %8 %
Torsby17 år31 %11 %
Sunne17,1 år30 %11 %
Eda17,1 år29 %12 %
Årjäng17,3 år29 %12 %
Munkfors18,2 år24 %12 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 1 500 bilar – nio procent av bilarna i Arvika kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Arvika kommun finns 872 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en grön Dürkopp, årsmodell 1913 som är registrerad i Klässbol. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än skotten i Sarajevo, som inträffade 28 juni 1914.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Arvika kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1913DürkoppPTB 490Grön
1919Mitchell E40BFD 920Flerfärgad
1924Ford Model TEKG 289Svart
1926Ford TKGP 193Flerfärgad
1926FordERN 029Svart
1927Hupmobile ATKF 379Flerfärgad
1927Chevrolet CapitolCSN 048Flerfärgad
1928Ford Tudor SedanTUY 847Svart
1929Marmon SedanEAB 756Flerfärgad
1930Willlys 6-98b SedanHWE 943Svart
1931Ford Special SedanEAT 569Mörkblå
1931FordXKB 530Mörkröd
1935Ford 48 Fordor Tour SedKEX 946Röd
1937NashJAE 41LRöd
1937Ford Fordor Touring SedASL 571Blå
1938ChevroletAWA 346Orange
1939Dodge Royal RGUU 427Svart
1939Ford Fordor SpecialBCY 786Blå
1945Willys Overland JeepHWU 656Grön
1946Ford CoupeTCY 238Röd

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.