Här är Oxelösunds äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Oxelösunds kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1922. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Oxelösunds kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring 13 år gammal. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Oxelösunds kommun har ungefär samma medelålder som i Södermanlands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Trosa kommun, där medelåldern ligger på knappt tolv år. Äldst i länet, knappt 16 år, är de i Vingåkers kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Södermanlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Trosa11,5 år50 %3 %
Strängnäs12,7 år46 %5 %
Oxelösund12,7 år42 %3 %
Eskilstuna12,9 år42 %4 %
Nyköping13,1 år44 %5 %
Gnesta13,5 år39 %5 %
Katrineholm13,6 år41 %5 %
Flen14,3 år36 %6 %
Vingåker15,6 år33 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 200 bilar – tre procent av bilarna i Oxelösunds kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Oxelösunds kommun finns 119 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1922. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Oxelösunds kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1922Ford TBYE 101Svart
1927FordDOB 135Svart
1933ChevroletZMC 815Grå
1934Plymouth 106aHHZ 253Flerfärgad
1934Ford Fordor JuniorANR 936Mörkblå
1939Ford Coupe De LuxeWHR 385Mörkröd
1939Buick 41-5 Spec Tour SedADH 855Ljusgul
1941Buick 8 SpecialXYE 848Grön
1948Alvis Ta 14OUK 062Flerfärgad
1949Dodge CoupePAM 672Svart
1949Mg Midget TcJAH 851Mörkgrön
1951Volvo Pv 831KEY 081Svart
1953Lincoln Capri ConvertiblSHS 964Ljusblå
1953Volvo Pv 444 DsGRE 601Mörkröd
1954Austin A 30 Seven 2dGLA 524Ljusbrun
1954VolvoCEZ 383Grön
1955Chevrolet Belair OmbyggdTWX 067Röd
1955Chevrolet Belair 4d SedXMR 184Svart
1955Chevrolet NomadBPU 951Brun
1956Chevrolet Bel Air SportTKT 082Ljusblå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.