Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Tudor Sedan 55a från 1929. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Ronneby kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 15 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Ronneby kommun är även äldre än snittet i Blekinge län. Faktum är att de är de äldsta i länet. Yngst är bilarna istället i Karlshamns kommun, där medelåldern ligger på omkring 13 år.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Karlshamn | 12,9 år | 42 % | 4 % |
| Sölvesborg | 13,1 år | 42 % | 4 % |
| Karlskrona | 13,3 år | 42 % | 5 % |
| Olofström | 14,2 år | 38 % | 5 % |
| Ronneby | 14,6 år | 35 % | 6 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 1 000 bilar – sex procent av bilarna i Ronneby kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Ronneby kommun finns 576 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en grön Ford Tudor Sedan 55a, årsmodell 1929 som är registrerad i Listerby. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1929 | Ford Tudor Sedan 55a | PDP 827 | Grön |
| 1929 | Ford Mod-A | CWO 904 | Svart |
| 1930 | Ford Modell A | SZY 541 | Flerfärgad |
| 1930 | Pontiac | DKB 741 | Mörkblå |
| 1930 | Chevrolet Sport Coupe | CTA 993 | Svart |
| 1931 | Ford A Cabriolet 68 B | FDF 271 | Flerfärgad |
| 1931 | Austin Seven Ulster | CKN 258 | Mörkgrön |
| 1932 | Chevrolet Sedan | MZL 092 | Mörkblå |
| 1935 | Chevrolet Touring Coupe | KFC 266 | Okänd |
| 1936 | Willys 77 De Luxe | LJS 903 | Mörkblå |
| 1936 | Chevrolet | AAP 830 | Mörkgrå |
| 1938 | Packard 1189 Cabriolet | FGS 845 | Vit |
| 1938 | Packard 1189 Cabriolet | FER 965 | Vit |
| 1938 | De Soto | EUK 044 | Flerfärgad |
| 1939 | Chevrolet De Luxe | EGF 806 | Mörkgrön |
| 1940 | Nash Ambassador 6 | BOR 778 | Gul |
| 1947 | Pontiac | PNM 54J | Brun |
| 1947 | Flying Standard | HPX 799 | Svart |
| 1948 | Dodge Custom Club Coup | SKH 523 | Svart |
| 1948 | Buick Roadmaster | EFD 466 | Mörkblå |