Här är Säters äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Säters kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Tudor Sedan som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Säters kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Tio procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Säters kommun har ungefär samma medelålder som i Dalarnas län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Borlänge kommun, där medelåldern ligger på omkring 14 år. Äldst i länet, drygt 20 år, är de i Älvdalens kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Dalarnas län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Borlänge14,2 år39 %6 %
Falun14,5 år40 %7 %
Ludvika14,7 år38 %7 %
Avesta14,8 år39 %7 %
Smedjebacken14,9 år36 %7 %
Leksand15,5 år33 %8 %
Gagnef16 år32 %8 %
Säter16,3 år34 %10 %
Hedemora16,8 år32 %10 %
Malung-Sälen17,2 år29 %11 %
Vansbro17,6 år25 %9 %
Mora17,7 år31 %12 %
Orsa18,2 år27 %12 %
Rättvik19,3 år27 %15 %
Älvdalen20,5 år22 %17 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 700 bilar – tio procent av bilarna i Säters kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Säters kommun finns 433 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford Tudor Sedan, årsmodell 1926. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Säters kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1926Ford Tudor SedanMTU 042Svart
1926Ford TABK 050Flerfärgad
1927Pontiac SedanHTD 693Flerfärgad
1927Ford RoadsterBTP 535Mörkblå
1928Ford A RoadsterPRW 944Svart
1928Ford Tudor 55aGCC 006Flerfärgad
1930Ford AJAB 913Blå
1930CadillacHKF 81FFlerfärgad
1930FordXRS 048Flerfärgad
1930Ford ACDJ 231Mörkgrön
1931Ford Roadster DeluxeSUD 358Svart
1931Ford A Tudor De LuxeMPR 046Svart
1931FordKFB 09LFlerfärgad
1932FordYHX 978Röd
1932FordDMD 128Svart
1932AustinDMW 893Flerfärgad
1934FordXYJ 02ZGrå
1935Chevrolet Sta.coachTZE 826Svart
1935Plymouth De Luxe TouringNLX 778Mörkgrön
1937FordWHF 225Brun

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.