Så sena var tågen vid Kumla station i oktober

Kumla kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Kumla station förra månaden.

Av knappt 2 400 tåg som passerade Kumla station i oktober var 196 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Åtta procent kan jämföras med nio procent månaden innan, och tio procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 5 oktober, när 27 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 180 (SJ Regional), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 4 timmar och 10 minuter sent när det nådde Kumla station klockan 20.121 söndag den 5:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Banarbete.

Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ Regional-tågen mellan Göteborg C och Västerås C av. 17 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Göteborg C–Västerås CSJ Regional17 %
(12 av 71 tåg)
6 minuter och 56 sekunder34 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional15 %
(68 av 463 tåg)
5 minuter och 38 sekunder40 mil
Borlänge C–Hallsbergs stationTiB13 %
(4 av 30 tåg)
2 minuter och 36 sekunder16 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional10 %
(44 av 431 tåg)
2 minuter och 34 sekunder17 mil
Borlänge C–MjölbyTiB10 %
(4 av 42 tåg)
2 minuter och 21 sekunder24 mil
Göteborg C–Örebro CSJ Regional9 %
(2 av 23 tåg)
1 minut och 3 sekunder26 mil
Hallsbergs station–LindesbergTiB8 %
(11 av 131 tåg)
1 minut och 34 sekunder6 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional7 %
(4 av 54 tåg)
1 minut och 30 sekunder36 mil
Gävle C–MjölbyTiB7 %
(15 av 224 tåg)
2 minuter och 14 sekunder29 mil
Hallsbergs station–Västerås CSJ Regional4 %
(1 av 23 tåg)
1 minut och 50 sekunder10 mil
Gävle C–Hallsbergs stationTiB4 %
(5 av 139 tåg)
51 sekunder21 mil
Hallsbergs station–Örebro CTiB3 %
(14 av 448 tåg)
35 sekunder2 mil
Göteborg C–Örebro CVästtågen2 %
(1 av 66 tåg)
16 sekunder26 mil
Gävle C–Laxå stationTiB0 %
(0 av 21 tåg)
3 sekunder24 mil
Lindesberg–MjölbyTiB0 %
(0 av 23 tåg)
3 sekunder14 mil
Laxå station–Örebro CTiB0 %
(0 av 23 tåg)
26 sekunder5 mil
Herrljunga C–Örebro CVästtågen0 %
(0 av 46 tåg)
29 sekunder18 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Kumla station.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kumla kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.