Ett av fyra tåg vid Skövde C var sent i oktober

Skövde kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Skövde C förra månaden.

Av omkring 3 400 tåg som passerade Skövde C i oktober var 764 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 23 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

23 procent kan jämföras med 20 procent månaden innan, och 26 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ett av fem tåg i Skövde var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 20 oktober, när 44 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 424 (SJ Snabbtåg), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 3 timmar och 3 minuter sent när det nådde Skövde C klockan 11.361 fredag den 31:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.

Störst andel förseningar under oktober drabbades VR Snabbtågen mellan Göteborg C och Solna station av. 38 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Göteborg C–Solna stationVR Snabbtåg38 %
(31 av 82 tåg)
5 minuter och 16 sekunder40 mil
Göteborg C–Skövde CVästtågen37 %
(42 av 114 tåg)
9 minuter och 52 sekunder13 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg33 %
(25 av 76 tåg)
6 minuter och 51 sekunder51 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg33 %
(261 av 803 tåg)
8 minuter och 29 sekunder40 mil
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg29 %
(107 av 367 tåg)
7 minuter och 58 sekunder40 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional24 %
(113 av 462 tåg)
6 minuter och 27 sekunder40 mil
Göteborg C–Töreboda stationVästtågen23 %
(42 av 184 tåg)
4 minuter och 38 sekunder17 mil
Göteborg C–Örebro CVästtågen18 %
(12 av 66 tåg)
2 minuter och 45 sekunder26 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional15 %
(11 av 71 tåg)
6 minuter och 38 sekunder34 mil
Nässjö C–Skövde CVästtågen14 %
(59 av 420 tåg)
2 minuter och 56 sekunder10 mil
Jönköping C–Skövde CVästtågen13 %
(9 av 67 tåg)
2 minuter och 34 sekunder7 mil
Göteborg C–Örebro CSJ Regional13 %
(3 av 23 tåg)
1 minut och 44 sekunder26 mil
Falköping C–Skövde CVästtågen9 %
(7 av 75 tåg)
2 minuter och 18 sekunder3 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional9 %
(5 av 54 tåg)
2 minuter och 6 sekunder36 mil
Alingsås–Skövde CVästtågen8 %
(15 av 187 tåg)
1 minut och 39 sekunder9 mil
Alingsås–Töreboda stationVästtågen6 %
(7 av 113 tåg)
1 minut och 57 sekunder13 mil
Jönköping C–Töreboda stationVästtågen5 %
(2 av 44 tåg)
1 minut och 29 sekunder10 mil
Nässjö C–Töreboda stationVästtågen2 %
(1 av 55 tåg)
47 sekunder12 mil
Falköping C–Töreboda stationVästtågen0 %
(0 av 34 tåg)
53 sekunder7 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Skövde C.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Skövde kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.