Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 24 200 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i oktober var 3 025 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tolv procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 14 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 27 oktober, när 35 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 346 (SJ EuroNight), mellan Berlin och Stockholm C, som var 6 timmar och 3 minuter sent när det passerade Stockholms län på eftermiddagen fredag den 3:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 93 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 93 % (26 av 28 tåg) | 1 timme, 41 minuter och 24 sekunder | 81 mil |
| Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 53 % (21 av 40 tåg) | 18 minuter och 5 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 52 % (14 av 27 tåg) | 12 minuter och 13 sekunder | 51 mil |
| Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 52 % (15 av 29 tåg) | 12 minuter och 14 sekunder | 52 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 50 % (222 av 440 tåg) | 14 minuter och 7 sekunder | 51 mil |
| Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 49 % (41 av 83 tåg) | 15 minuter och 18 sekunder | 51 mil |
| Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 48 % (12 av 25 tåg) | 16 minuter och 20 sekunder | 101 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 47 % (78 av 165 tåg) | 14 minuter och 59 sekunder | 40 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 44 % (19 av 43 tåg) | 9 minuter och 34 sekunder | 42 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 43 % (28 av 65 tåg) | 14 minuter och 14 sekunder | 42 mil |
| Köpings station–Stockholm C | SJ Regional | 41 % (9 av 22 tåg) | 5 minuter och 16 sekunder | 12 mil |
| Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 39 % (75 av 192 tåg) | 7 minuter och 59 sekunder | 34 mil |
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg, Reg. Express | 38 % (8 av 21 tåg) | 8 minuter och 14 sekunder | 16 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 38 % (154 av 406 tåg) | 13 minuter och 39 sekunder | 40 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 35 % (8 av 23 tåg) | 11 minuter och 9 sekunder | 53 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 35 % (9 av 26 tåg) | 5 minuter och 55 sekunder | 26 mil |
| Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 34 % (20 av 59 tåg) | 5 minuter och 28 sekunder | 40 mil |
| Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 33 % (301 av 920 tåg) | 5 minuter och 13 sekunder | 13 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 33 % (32 av 98 tåg) | 9 minuter och 27 sekunder | 53 mil |
| Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 31 % (13 av 42 tåg) | 6 minuter och 13 sekunder | 30 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 28 % (55 av 193 tåg) | 3 minuter och 32 sekunder | 17 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 27 % (31 av 114 tåg) | 7 minuter och 2 sekunder | 27 mil |
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg | 27 % (8 av 30 tåg) | 6 minuter och 29 sekunder | 16 mil |
| Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 25 % (6 av 24 tåg) | 5 minuter och 9 sekunder | 46 mil |
| Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 23 % (7 av 30 tåg) | 4 minuter och 41 sekunder | 73 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 23 % (59 av 253 tåg) | 6 minuter och 3 sekunder | 40 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 22 % (71 av 324 tåg) | 4 minuter och 56 sekunder | 20 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 22 % (10 av 46 tåg) | 4 minuter och 40 sekunder | 26 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 21 % (80 av 384 tåg) | 5 minuter och 31 sekunder | 15 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 20 % (27 av 132 tåg) | 4 minuter och 27 sekunder | 38 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 19 % (6 av 32 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 36 mil |
| Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 18 % (8 av 44 tåg) | 2 minuter och 55 sekunder | 7 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 16 % (64 av 402 tåg) | 2 minuter och 58 sekunder | 11 mil |
| Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 16 % (10 av 63 tåg) | 5 minuter och 10 sekunder | 17 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 15 % (72 av 490 tåg) | 3 minuter och 1 sekund | 27 mil |
| Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (23 av 160 tåg) | 2 minuter och 32 sekunder | 9 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (80 av 566 tåg) | 3 minuter och 10 sekunder | 17 mil |
| Bålsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43 | 14 % (5 av 36 tåg) | 59 sekunder | 4 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 14 % (3 av 22 tåg) | 4 minuter och 22 sekunder | 26 mil |
| Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 13 % (10 av 80 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 13 mil |
| Arboga station–Stockholm C | Mälartåg | 12 % (6 av 49 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 13 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 12 % (74 av 614 tåg) | 1 minut och 56 sekunder | 7 mil |
| Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 12 % (34 av 295 tåg) | 3 minuter och 27 sekunder | 9 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 12 % (22 av 191 tåg) | 2 minuter och 7 sekunder | 9 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (14 av 133 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 8 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (135 av 1 290 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 7 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 9 % (4 av 43 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 13 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 9 % (7 av 77 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 6 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (103 av 1 220 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 6 mil |
| Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (50 av 606 tåg) | 1 minut och 25 sekunder | 4 mil |
| Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (323 av 4 067 tåg) | 1 minut och 30 sekunder | 5 mil |
| Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (5 av 65 tåg) | 1 minut och 23 sekunder | 5 mil |
| Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (34 av 476 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 4 mil |
| Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 7 % (86 av 1 276 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 6 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (102 av 1 523 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 6 mil |
| Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 6 % (2 av 34 tåg) | 47 sekunder | 16 mil |
| Knivsta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (6 av 106 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 6 mil |
| Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (108 av 1 953 tåg) | 59 sekunder | 4 mil |
| Handen–Kungsängen | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (7 av 128 tåg) | 45 sekunder | 4 mil |
| Bålsta station–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (8 av 157 tåg) | 39 sekunder | 6 mil |
| Knivsta station–Stockholm C | Mälartåg | 5 % (4 av 88 tåg) | 49 sekunder | 5 mil |
| Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 4 % (4 av 95 tåg) | 38 sekunder | 1 mil |
| Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (1 av 27 tåg) | 34 sekunder | 4 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (10 av 279 tåg) | 40 sekunder | 7 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (1 av 28 tåg) | 1 minut | 3 mil |
| Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 34 tåg) | 23 sekunder | 3 mil |
| Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (1 av 34 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 5 mil |
| Sundbybergs station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 74 tåg) | 24 sekunder | 3 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (18 av 675 tåg) | 34 sekunder | 8 mil |
| Nynäshamn–Sundbybergs station | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 80 tåg) | 44 sekunder | 5 mil |
| Knivsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (2 av 86 tåg) | 33 sekunder | 5 mil |
| Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 2 % (26 av 1 313 tåg) | 34 sekunder | 2 mil |
| Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (2 av 134 tåg) | 22 sekunder | 4 mil |
| Nynäshamn–Tungelsta | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (1 av 134 tåg) | 7 sekunder | 2 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 26 tåg) | 3 sekunder | 3 mil |
| Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 22 tåg) | 23 sekunder | 3 mil |
| Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 85 tåg) | 32 sekunder | 5 mil |
| Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 82 tåg) | 19 sekunder | 2 mil |
| Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 28 tåg) | 6 sekunder | 2 mil |
| Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 29 tåg) | 7 sekunder | 2 mil |
| Stockholm City–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 23 tåg) | 16 sekunder | 7 kilometer |
