Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 20 400 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i oktober var 3 148 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
15 procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 15 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 27 oktober, när 42 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 346 (SJ EuroNight), mellan Berlin och Stockholm C, som var 6 timmar och 3 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på eftermiddagen fredag den 3:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 93 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 93 % (26 av 28 tåg) | 1 timme, 41 minuter och 24 sekunder | 81 mil |
| Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 62 % (294 av 473 tåg) | 9 minuter och 38 sekunder | 13 mil |
| Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 62 % (18 av 29 tåg) | 13 minuter och 29 sekunder | 52 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 56 % (28 av 50 tåg) | 17 minuter och 4 sekunder | 53 mil |
| Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 55 % (22 av 40 tåg) | 18 minuter och 29 sekunder | 51 mil |
| Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 54 % (45 av 83 tåg) | 16 minuter och 23 sekunder | 51 mil |
| Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 54 % (14 av 26 tåg) | 10 minuter och 16 sekunder | 30 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 52 % (14 av 27 tåg) | 12 minuter och 13 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 52 % (227 av 439 tåg) | 14 minuter och 10 sekunder | 51 mil |
| Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 50 % (12 av 24 tåg) | 17 minuter och 3 sekunder | 101 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 49 % (32 av 65 tåg) | 15 minuter och 30 sekunder | 42 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 49 % (21 av 43 tåg) | 11 minuter och 53 sekunder | 42 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 46 % (30 av 65 tåg) | 11 minuter och 42 sekunder | 27 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 45 % (74 av 163 tåg) | 14 minuter och 23 sekunder | 40 mil |
| Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 43 % (82 av 191 tåg) | 9 minuter och 2 sekunder | 34 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 41 % (166 av 405 tåg) | 14 minuter och 12 sekunder | 40 mil |
| Köpings station–Stockholm C | SJ Regional | 41 % (9 av 22 tåg) | 5 minuter och 35 sekunder | 12 mil |
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg, Reg. Express | 38 % (8 av 21 tåg) | 8 minuter och 14 sekunder | 16 mil |
| Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 37 % (30 av 82 tåg) | 5 minuter och 47 sekunder | 9 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 36 % (62 av 172 tåg) | 7 minuter och 50 sekunder | 20 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 35 % (9 av 26 tåg) | 6 minuter och 21 sekunder | 26 mil |
| Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 34 % (20 av 59 tåg) | 5 minuter och 52 sekunder | 40 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 31 % (40 av 128 tåg) | 5 minuter och 55 sekunder | 38 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 30 % (14 av 46 tåg) | 5 minuter och 37 sekunder | 26 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 30 % (7 av 23 tåg) | 10 minuter och 27 sekunder | 53 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 30 % (58 av 191 tåg) | 3 minuter och 47 sekunder | 17 mil |
| Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 28 % (8 av 29 tåg) | 8 minuter och 54 sekunder | 17 mil |
| Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 27 % (33 av 121 tåg) | 6 minuter och 50 sekunder | 9 mil |
| Arboga station–Stockholm C | Mälartåg | 27 % (7 av 26 tåg) | 3 minuter och 37 sekunder | 13 mil |
| Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 27 % (8 av 30 tåg) | 4 minuter och 59 sekunder | 73 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 25 % (116 av 471 tåg) | 4 minuter och 13 sekunder | 27 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 24 % (90 av 374 tåg) | 6 minuter och 25 sekunder | 15 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 24 % (66 av 280 tåg) | 4 minuter och 52 sekunder | 17 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 23 % (57 av 253 tåg) | 6 minuter och 17 sekunder | 40 mil |
| Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 21 % (5 av 24 tåg) | 4 minuter och 53 sekunder | 46 mil |
| Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 21 % (7 av 34 tåg) | 4 minuter | 13 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 20 % (77 av 390 tåg) | 3 minuter och 42 sekunder | 11 mil |
| Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 18 % (8 av 44 tåg) | 2 minuter och 35 sekunder | 7 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 16 % (5 av 32 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 36 mil |
| Bålsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43 | 14 % (5 av 36 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 4 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 14 % (3 av 22 tåg) | 4 minuter och 22 sekunder | 26 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 13 % (81 av 614 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 7 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 13 % (73 av 570 tåg) | 2 minuter och 15 sekunder | 6 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 13 % (4 av 32 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 13 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 12 % (22 av 186 tåg) | 2 minuter och 17 sekunder | 9 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 12 % (15 av 129 tåg) | 2 minuter och 49 sekunder | 8 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (144 av 1 289 tåg) | 1 minut och 48 sekunder | 7 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (8 av 77 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 6 mil |
| Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 10 % (58 av 605 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 4 mil |
| Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 9 % (6 av 65 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 5 mil |
| Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 9 % (374 av 4 060 tåg) | 1 minut och 37 sekunder | 5 mil |
| Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (37 av 476 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 4 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (111 av 1 523 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 6 mil |
| Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 7 % (88 av 1 276 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 6 mil |
| Knivsta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (7 av 106 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 6 mil |
| Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (2 av 34 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 5 mil |
| Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (114 av 1 953 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 4 mil |
| Bålsta station–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (8 av 157 tåg) | 37 sekunder | 6 mil |
| Handen–Kungsängen | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (6 av 128 tåg) | 43 sekunder | 4 mil |
| Knivsta station–Stockholm C | Mälartåg | 5 % (2 av 43 tåg) | 36 sekunder | 5 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (12 av 279 tåg) | 43 sekunder | 7 mil |
| Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (1 av 27 tåg) | 22 sekunder | 4 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (1 av 28 tåg) | 57 sekunder | 3 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (20 av 675 tåg) | 36 sekunder | 8 mil |
| Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 34 tåg) | 26 sekunder | 3 mil |
| Sundbybergs station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 74 tåg) | 22 sekunder | 3 mil |
| Nynäshamn–Sundbybergs station | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 78 tåg) | 48 sekunder | 5 mil |
| Knivsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (2 av 86 tåg) | 33 sekunder | 5 mil |
| Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (1 av 133 tåg) | 22 sekunder | 4 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 26 tåg) | 5 sekunder | 3 mil |
| Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 22 tåg) | 10 sekunder | 3 mil |
| Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 85 tåg) | 29 sekunder | 5 mil |
| Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 28 tåg) | 6 sekunder | 2 mil |
| Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 29 tåg) | 13 sekunder | 2 mil |
| Stockholm City–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 23 tåg) | 16 sekunder | 7 kilometer |
