Ett av sju tåg i Stockholms kommun var sent i oktober

Stockholms kommun Järnväg
Lok vid Stockholms central
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.

Av omkring 20 400 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i oktober var 3 148 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

15 procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 15 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 27 oktober, när 42 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 346 (SJ EuroNight), mellan Berlin och Stockholm C, som var 6 timmar och 3 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på eftermiddagen fredag den 3:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.

Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 93 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight93 %
(26 av 28 tåg)
1 timme, 41 minuter och 24 sekunder81 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg62 %
(294 av 473 tåg)
9 minuter och 38 sekunder13 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget62 %
(18 av 29 tåg)
13 minuter och 29 sekunder52 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity56 %
(28 av 50 tåg)
17 minuter och 4 sekunder53 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget55 %
(22 av 40 tåg)
18 minuter och 29 sekunder51 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg54 %
(45 av 83 tåg)
16 minuter och 23 sekunder51 mil
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity54 %
(14 av 26 tåg)
10 minuter och 16 sekunder30 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg52 %
(14 av 27 tåg)
12 minuter och 13 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg52 %
(227 av 439 tåg)
14 minuter och 10 sekunder51 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg50 %
(12 av 24 tåg)
17 minuter och 3 sekunder101 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg49 %
(32 av 65 tåg)
15 minuter och 30 sekunder42 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity49 %
(21 av 43 tåg)
11 minuter och 53 sekunder42 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity46 %
(30 av 65 tåg)
11 minuter och 42 sekunder27 mil
Göteborg C–Stockholm CVR Snabbtåg45 %
(74 av 163 tåg)
14 minuter och 23 sekunder40 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg43 %
(82 av 191 tåg)
9 minuter och 2 sekunder34 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg41 %
(166 av 405 tåg)
14 minuter och 12 sekunder40 mil
Köpings station–Stockholm CSJ Regional41 %
(9 av 22 tåg)
5 minuter och 35 sekunder12 mil
Stockholm C–Örebro SMälartåg, Reg. Express38 %
(8 av 21 tåg)
8 minuter och 14 sekunder16 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg37 %
(30 av 82 tåg)
5 minuter och 47 sekunder9 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity36 %
(62 av 172 tåg)
7 minuter och 50 sekunder20 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ Snabbtåg35 %
(9 av 26 tåg)
6 minuter och 21 sekunder26 mil
Göteborg C–Solna stationVR Snabbtåg34 %
(20 av 59 tåg)
5 minuter och 52 sekunder40 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity31 %
(40 av 128 tåg)
5 minuter och 55 sekunder38 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity30 %
(14 av 46 tåg)
5 minuter och 37 sekunder26 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg30 %
(7 av 23 tåg)
10 minuter och 27 sekunder53 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional30 %
(58 av 191 tåg)
3 minuter och 47 sekunder17 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity28 %
(8 av 29 tåg)
8 minuter och 54 sekunder17 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg27 %
(33 av 121 tåg)
6 minuter och 50 sekunder9 mil
Arboga station–Stockholm CMälartåg27 %
(7 av 26 tåg)
3 minuter och 37 sekunder13 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg27 %
(8 av 30 tåg)
4 minuter och 59 sekunder73 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity25 %
(116 av 471 tåg)
4 minuter och 13 sekunder27 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg24 %
(90 av 374 tåg)
6 minuter och 25 sekunder15 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg24 %
(66 av 280 tåg)
4 minuter och 52 sekunder17 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional23 %
(57 av 253 tåg)
6 minuter och 17 sekunder40 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg21 %
(5 av 24 tåg)
4 minuter och 53 sekunder46 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg21 %
(7 av 34 tåg)
4 minuter13 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg20 %
(77 av 390 tåg)
3 minuter och 42 sekunder11 mil
Bro–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X18 %
(8 av 44 tåg)
2 minuter och 35 sekunder7 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional16 %
(5 av 32 tåg)
2 minuter och 9 sekunder36 mil
Bålsta station–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 4314 %
(5 av 36 tåg)
1 minut och 17 sekunder4 mil
Karlstad C–Stockholm CTågab14 %
(3 av 22 tåg)
4 minuter och 22 sekunder26 mil
Tumba–Uppsala CSL Pendeltåg, 4013 %
(81 av 614 tåg)
2 minuter och 3 sekunder7 mil
Stockholm C–Uppsala CMälartåg13 %
(73 av 570 tåg)
2 minuter och 15 sekunder6 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional13 %
(4 av 32 tåg)
2 minuter och 2 sekunder13 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional12 %
(22 av 186 tåg)
2 minuter och 17 sekunder9 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg12 %
(15 av 129 tåg)
2 minuter och 49 sekunder8 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 4011 %
(144 av 1 289 tåg)
1 minut och 48 sekunder7 mil
Stockholm City–Uppsala CSL Pendeltåg, 4010 %
(8 av 77 tåg)
1 minut och 43 sekunder6 mil
Tumba–Upplands VäsbySL Pendeltåg, 4110 %
(58 av 605 tåg)
1 minut och 33 sekunder4 mil
Bro–VästerhaningeSL Pendeltåg, 439 %
(6 av 65 tåg)
1 minut och 17 sekunder5 mil
Märsta–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 419 %
(374 av 4 060 tåg)
1 minut och 37 sekunder5 mil
Handen–KallhällSL Pendeltåg, 438 %
(37 av 476 tåg)
1 minut och 18 sekunder4 mil
Bålsta station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 437 %
(111 av 1 523 tåg)
1 minut och 14 sekunder6 mil
Kallhäll–NynäshamnSL Pendeltåg, 43X7 %
(88 av 1 276 tåg)
1 minut och 16 sekunder6 mil
Knivsta station–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 407 %
(7 av 106 tåg)
1 minut och 16 sekunder6 mil
Nynäshamn–Stockholm CitySL Pendeltåg, 436 %
(2 av 34 tåg)
1 minut och 10 sekunder5 mil
Kungsängen–VästerhaningeSL Pendeltåg, 436 %
(114 av 1 953 tåg)
1 minut och 2 sekunder4 mil
Bålsta station–HandenSL Pendeltåg, 435 %
(8 av 157 tåg)
37 sekunder6 mil
Handen–KungsängenSL Pendeltåg, 435 %
(6 av 128 tåg)
43 sekunder4 mil
Knivsta station–Stockholm CMälartåg5 %
(2 av 43 tåg)
36 sekunder5 mil
Uppsala C–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 404 %
(12 av 279 tåg)
43 sekunder7 mil
Bålsta station–Stockholm CitySL Pendeltåg, 434 %
(1 av 27 tåg)
22 sekunder4 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 404 %
(1 av 28 tåg)
57 sekunder3 mil
Bålsta station–NynäshamnSL Pendeltåg, 433 %
(20 av 675 tåg)
36 sekunder8 mil
Märsta–Stockholm CitySL Pendeltåg, 413 %
(1 av 34 tåg)
26 sekunder3 mil
Sundbybergs station–VästerhaningeSL Pendeltåg, 433 %
(2 av 74 tåg)
22 sekunder3 mil
Nynäshamn–Sundbybergs stationSL Pendeltåg, 433 %
(2 av 78 tåg)
48 sekunder5 mil
Knivsta station–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 402 %
(2 av 86 tåg)
33 sekunder5 mil
Märsta–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 411 %
(1 av 133 tåg)
22 sekunder4 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 410 %
(0 av 26 tåg)
5 sekunder3 mil
Upplands Väsby–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 410 %
(0 av 22 tåg)
10 sekunder3 mil
Bro–HandenSL Pendeltåg, 430 %
(0 av 85 tåg)
29 sekunder5 mil
Kungsängen–Stockholm CitySL Pendeltåg, 430 %
(0 av 28 tåg)
6 sekunder2 mil
Stockholm City–VästerhaningeSL Pendeltåg, 430 %
(0 av 29 tåg)
13 sekunder2 mil
Stockholm City–ÄlvsjöSL Pendeltåg, 430 %
(0 av 23 tåg)
16 sekunder7 kilometer

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.