Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Dalarnas län förra månaden.
Av omkring 2 800 tåg som passerade någon av stationerna i Dalarnas län i oktober var 624 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 22 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
22 procent kan jämföras med 32 procent månaden innan, och 21 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 13 oktober, när 49 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8194 (TiB), mellan Örebro C och Gävle C, som var 4 timmar och 34 minuter sent när det passerade Dalarnas län på kvällen torsdag den 9:e.
Störst andel förseningar under oktober drabbades TiB-tågen mellan Fagersta C och Gävle C av. 60 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Fagersta C–Gävle C | TiB | 60 % (21 av 35 tåg) | 7 minuter och 18 sekunder | 11 mil |
| Avesta Krylbo–Örebro C | TiB | 57 % (12 av 21 tåg) | 10 minuter och 17 sekunder | 11 mil |
| Gävle C–Hallsbergs station | TiB | 34 % (48 av 140 tåg) | 5 minuter och 42 sekunder | 21 mil |
| Gävle C–Örebro C | TiB | 29 % (98 av 335 tåg) | 5 minuter och 34 sekunder | 19 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 25 % (33 av 130 tåg) | 5 minuter och 57 sekunder | 27 mil |
| Ludvika–Västerås C | TiB | 24 % (114 av 472 tåg) | 4 minuter och 35 sekunder | 10 mil |
| Gävle C–Mjölby | TiB | 22 % (50 av 224 tåg) | 4 minuter och 18 sekunder | 29 mil |
| Borlänge C–Ludvika | TiB | 22 % (5 av 23 tåg) | 3 minuter och 10 sekunder | 4 mil |
| Borlänge C–Gävle C | TiB | 20 % (26 av 131 tåg) | 3 minuter och 56 sekunder | 10 mil |
| Borlänge C–Mjölby | TiB | 19 % (8 av 42 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 24 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 19 % (65 av 344 tåg) | 4 minuter och 24 sekunder | 20 mil |
| Borlänge C–Mora C | TiB | 19 % (51 av 273 tåg) | 3 minuter och 20 sekunder | 8 mil |
| Borlänge C–Hallsbergs station | TiB | 13 % (4 av 30 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 16 mil |
| Borlänge C–Morastrand | TiB | 12 % (58 av 479 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 8 mil |
| Borlänge C–Sala | TiB | 8 % (3 av 38 tåg) | 1 minut och 23 sekunder | 9 mil |
| Gävle C–Ludvika | TiB | 4 % (1 av 23 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 12 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Dalarnas län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Dalarnas län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
