Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västra Götalands län förra månaden.
Av omkring 21 200 tåg som passerade någon av stationerna i Västra Götalands län i oktober var 2 179 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent kan jämföras med åtta procent månaden innan, och tio procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Varannat tåg i Västra Götaland var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 20 oktober, när 18 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 7067 (Tågab), mellan Stockholm C och Göteborg C, som var 4 timmar, 12 minuter och 36 sekunder sent när det passerade Västra Götalands län på kvällen lördag den 11:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades VR Snabbtågen mellan Göteborg C och Solna station av. 48 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 48 % (39 av 82 tåg) | 6 minuter och 2 sekunder | 40 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (267 av 813 tåg) | 9 minuter och 27 sekunder | 40 mil |
| Göteborg C–Oslo S | Vy Snabbtåg | 33 % (111 av 338 tåg) | 5 minuter och 36 sekunder | 25 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 31 % (116 av 371 tåg) | 8 minuter och 48 sekunder | 40 mil |
| Ed station–Uddevalla C | Västtågen | 30 % (14 av 46 tåg) | 5 minuter och 37 sekunder | 6 mil |
| Göteborg C–Ytterby | Västtågen | 29 % (17 av 59 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 2 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 27 % (21 av 77 tåg) | 6 minuter och 47 sekunder | 51 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 26 % (121 av 462 tåg) | 6 minuter och 42 sekunder | 40 mil |
| Göteborg C–Mariestad | Västtågen | 26 % (31 av 120 tåg) | 3 minuter och 35 sekunder | 16 mil |
| Göteborg C–Töreboda station | Västtågen | 24 % (45 av 190 tåg) | 5 minuter och 20 sekunder | 17 mil |
| Göteborg C–Skövde C | Västtågen | 22 % (56 av 259 tåg) | 4 minuter och 53 sekunder | 13 mil |
| Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 21 % (42 av 204 tåg) | 4 minuter och 35 sekunder | 29 mil |
| Göteborg C–Säffle station | Västtågen | 20 % (33 av 162 tåg) | 3 minuter och 40 sekunder | 17 mil |
| Göteborg C–Örebro C | Västtågen | 19 % (13 av 68 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 26 mil |
| Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 18 % (13 av 71 tåg) | 6 minuter och 48 sekunder | 34 mil |
| Borås C–Uddevalla C | Västtågen | 18 % (17 av 94 tåg) | 3 minuter och 12 sekunder | 9 mil |
| Herrljunga C–Uddevalla C | Västtågen | 16 % (7 av 45 tåg) | 3 minuter och 12 sekunder | 7 mil |
| Vänersborg C–Öxnered | Västtågen | 15 % (6 av 41 tåg) | 2 minuter och 20 sekunder | 4 kilometer |
| Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 14 % (8 av 56 tåg) | 2 minuter och 45 sekunder | 22 mil |
| Uddevalla C–Varberg | Västtågen | 13 % (51 av 383 tåg) | 2 minuter och 33 sekunder | 14 mil |
| Alingsås–Göteborg C | Västtågen | 13 % (209 av 1 616 tåg) | 2 minuter och 29 sekunder | 4 mil |
| Borås C–Varberg | Västtågen | 13 % (12 av 93 tåg) | 2 minuter och 52 sekunder | 8 mil |
| Borås C–Herrljunga C | Västtågen | 13 % (12 av 95 tåg) | 1 minut och 48 sekunder | 4 mil |
| Göteborg C–Uddevalla C | Västtågen | 12 % (123 av 1 001 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 7 mil |
| Falköping C–Skövde C | Västtågen | 12 % (25 av 206 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 3 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (6 av 54 tåg) | 2 minuter och 23 sekunder | 36 mil |
| Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 11 % (35 av 318 tåg) | 2 minuter och 48 sekunder | 21 mil |
| Hallsbergs station–Herrljunga C | Västtågen | 10 % (5 av 52 tåg) | 2 minuter och 21 sekunder | 16 mil |
| Nässjö C–Örebro C | Västtågen | 10 % (2 av 21 tåg) | 2 minuter och 32 sekunder | 18 mil |
| Borås C–Göteborg C | Västtågen | 9 % (39 av 414 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 6 mil |
| Göteborg C–Strömstad | Västtågen | 9 % (13 av 138 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 14 mil |
| Herrljunga C–Varberg | Västtågen | 9 % (13 av 140 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 12 mil |
| Göteborg C–Kil | SJ Regional | 9 % (5 av 54 tåg) | 2 minuter och 21 sekunder | 21 mil |
| Herrljunga C–Håkantorp | Västtågen | 9 % (12 av 130 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 3 mil |
| Skene–Uddevalla C | Västtågen | 9 % (2 av 22 tåg) | 2 minuter och 40 sekunder | 11 mil |
| Göteborg C–Örebro C | SJ Regional | 9 % (2 av 23 tåg) | 1 minut och 45 sekunder | 26 mil |
| Göteborg C–Stenungsund | Västtågen | 8 % (29 av 365 tåg) | 2 minuter och 6 sekunder | 4 mil |
| Alingsås–Töreboda station | Västtågen | 8 % (9 av 115 tåg) | 2 minuter och 22 sekunder | 13 mil |
| Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 8 % (11 av 141 tåg) | 1 minut och 51 sekunder | 24 mil |
| Göteborg C–Vänersborg C | Västtågen | 8 % (121 av 1 555 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 8 mil |
| Falköping C–Nässjö C | Västtågen | 8 % (2 av 26 tåg) | 1 minut och 28 sekunder | 9 mil |
| Göteborg C–Helsingborg C | Öresundståg | 7 % (4 av 54 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 19 mil |
| Nässjö C–Skövde C | Västtågen | 7 % (61 av 858 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 10 mil |
| Göteborg C–Kode | Västtågen | 7 % (3 av 44 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 3 mil |
| Alingsås–Lerum | Västtågen | 6 % (29 av 495 tåg) | 1 minut och 28 sekunder | 2 mil |
| Herrljunga C–Lidköping | Västtågen | 5 % (7 av 129 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 5 mil |
| Jönköping C–Skövde C | Västtågen | 5 % (6 av 115 tåg) | 2 minuter | 7 mil |
| Göteborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 5 % (49 av 948 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 23 mil |
| Hallsbergs station–Lidköping | Västtågen | 5 % (5 av 98 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 13 mil |
| Alingsås–Mariestad | Västtågen | 5 % (2 av 41 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 12 mil |
| Alingsås–Falköping C | Västtågen | 5 % (4 av 86 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 7 mil |
| Göteborg C–Halmstad C | Öresundståg | 5 % (22 av 473 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 13 mil |
| Jönköping C–Töreboda station | Västtågen | 5 % (2 av 44 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 10 mil |
| Herrljunga C–Mariestad | Västtågen | 4 % (7 av 156 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 8 mil |
| Göteborg C–Älvängen | Västtågen | 4 % (121 av 2 742 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 3 mil |
| Falköping C–Göteborg C | Västtågen | 4 % (1 av 24 tåg) | 47 sekunder | 11 mil |
| Göteborg C–Varberg | Öresundståg | 4 % (12 av 312 tåg) | 54 sekunder | 7 mil |
| Alingsås–Skövde C | Västtågen | 4 % (11 av 291 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 9 mil |
| Nässjö C–Töreboda station | Västtågen | 4 % (2 av 55 tåg) | 55 sekunder | 12 mil |
| Falköping C–Töreboda station | Västtågen | 3 % (1 av 34 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 7 mil |
| Göteborg C–Kungsbacka | Västtågen | 3 % (92 av 3 347 tåg) | 47 sekunder | 3 mil |
| Herrljunga C–Örebro C | Västtågen | 2 % (1 av 46 tåg) | 1 minut och 22 sekunder | 18 mil |
| Göteborg C–Hyllie | Öresundståg | 2 % (1 av 53 tåg) | 38 sekunder | 25 mil |
| Göteborg C–Ljungskile | Västtågen | 2 % (1 av 64 tåg) | 40 sekunder | 6 mil |
| Falköping C–Jönköping C | Västtågen | 0 % (0 av 23 tåg) | 18 sekunder | 6 mil |
| Herrljunga C–Laxå station | Västtågen | 0 % (0 av 23 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 14 mil |
| Lidköping–Mariestad | Västtågen | 0 % (0 av 30 tåg) | 14 sekunder | 4 mil |