Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Örebro län förra månaden.
Av omkring 4 600 tåg som passerade någon av stationerna i Örebro län i oktober var 697 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
15 procent kan jämföras med 17 procent månaden innan, och 19 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var lördag den 1 november, när samtliga ankommande tåg var mer än fem minuter försenade. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 7067 (Tågab), mellan Stockholm C och Göteborg C, som var 4 timmar och 22 minuter sent när det passerade Örebro län på kvällen lördag den 11:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades Mälartågen mellan Stockholm C och Örebro S av. 35 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg | 35 % (17 av 48 tåg) | 7 minuter och 52 sekunder | 16 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 34 % (29 av 85 tåg) | 6 minuter och 31 sekunder | 42 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (41 av 129 tåg) | 8 minuter och 10 sekunder | 42 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 30 % (23 av 76 tåg) | 6 minuter och 9 sekunder | 51 mil |
| Gävle C–Örebro C | TiB | 30 % (101 av 335 tåg) | 5 minuter och 34 sekunder | 19 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 24 % (68 av 283 tåg) | 4 minuter och 29 sekunder | 17 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 23 % (21 av 92 tåg) | 5 minuter och 48 sekunder | 26 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 22 % (12 av 54 tåg) | 3 minuter och 4 sekunder | 26 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (68 av 354 tåg) | 5 minuter och 17 sekunder | 15 mil |
| Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 18 % (13 av 71 tåg) | 7 minuter och 39 sekunder | 34 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 18 % (83 av 463 tåg) | 6 minuter och 13 sekunder | 40 mil |
| Eskilstuna C–Örebro S | Mälartåg | 15 % (6 av 39 tåg) | 2 minuter och 6 sekunder | 7 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 15 % (6 av 41 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 26 mil |
| Gävle C–Mjölby | TiB | 13 % (30 av 224 tåg) | 4 minuter och 3 sekunder | 29 mil |
| Avesta Krylbo–Örebro C | TiB | 13 % (6 av 45 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 11 mil |
| Borlänge C–Hallsbergs station | TiB | 13 % (4 av 30 tåg) | 2 minuter och 4 sekunder | 16 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 13 % (7 av 54 tåg) | 1 minut och 51 sekunder | 36 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 13 % (3 av 24 tåg) | 5 minuter och 38 sekunder | 40 mil |
| Borlänge C–Mjölby | TiB | 12 % (5 av 42 tåg) | 2 minuter och 21 sekunder | 24 mil |
| Lindesberg–Örebro C | TiB | 11 % (17 av 149 tåg) | 2 minuter och 11 sekunder | 4 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (43 av 431 tåg) | 2 minuter och 33 sekunder | 17 mil |
| Gävle C–Laxå station | TiB | 10 % (2 av 21 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 24 mil |
| Arvika–Degerfors station | VTAB | 9 % (2 av 23 tåg) | 1 minut och 29 sekunder | 11 mil |
| Hallsbergs station–Lindesberg | TiB | 8 % (10 av 131 tåg) | 1 minut och 48 sekunder | 6 mil |
| Hallsbergs station–Herrljunga C | Västtågen | 6 % (3 av 50 tåg) | 55 sekunder | 16 mil |
| Gävle C–Hallsbergs station | TiB | 6 % (8 av 140 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 21 mil |
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg, Reg. Express | 5 % (1 av 22 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 16 mil |
| Göteborg C–Örebro C | SJ Regional | 4 % (1 av 23 tåg) | 54 sekunder | 26 mil |
| Hallsbergs station–Västerås C | SJ Regional | 4 % (1 av 23 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 10 mil |
| Hallsbergs station–Laxå station | TiB | 4 % (2 av 46 tåg) | 42 sekunder | 3 mil |
| Hallsbergs station–Örebro C | TiB | 3 % (14 av 448 tåg) | 38 sekunder | 2 mil |
| Hallsbergs station–Lidköping | Västtågen | 2 % (2 av 95 tåg) | 33 sekunder | 13 mil |
| Göteborg C–Örebro C | Västtågen | 2 % (1 av 66 tåg) | 27 sekunder | 26 mil |
| Hallsbergs station–Katrineholm C | Mälartåg | 0 % (0 av 23 tåg) | 21 sekunder | 6 mil |
| Lindesberg–Mjölby | TiB | 0 % (0 av 23 tåg) | 1 minut och 22 sekunder | 14 mil |
| Laxå station–Örebro C | TiB | 0 % (0 av 23 tåg) | 21 sekunder | 5 mil |
| Herrljunga C–Laxå station | Västtågen | 0 % (0 av 23 tåg) | 21 sekunder | 14 mil |
| Herrljunga C–Örebro C | Västtågen | 0 % (0 av 46 tåg) | 32 sekunder | 18 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Örebro län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Örebro län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.