Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 16 000 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i oktober var 1 584 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent kan jämföras med elva procent månaden innan, och tio procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 27 oktober, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 12040 (VR Snabbtåg), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 3 timmar och 5 minuter sent när det passerade Huddinge kommun på kvällen söndag den 5:e. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Ändrad väg och Tågkö.
Störst andel förseningar under oktober drabbades VR Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 47 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 47 % (77 av 165 tåg) | 14 minuter och 49 sekunder | 40 mil |
| Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 35 % (8 av 23 tåg) | 6 minuter och 3 sekunder | 40 mil |
| Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 30 % (279 av 920 tåg) | 4 minuter och 56 sekunder | 13 mil |
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg | 23 % (7 av 30 tåg) | 5 minuter och 20 sekunder | 16 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 20 % (76 av 381 tåg) | 5 minuter och 31 sekunder | 15 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 16 % (21 av 131 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 38 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (60 av 401 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 11 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 15 % (72 av 490 tåg) | 2 minuter och 32 sekunder | 27 mil |
| Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (22 av 160 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 9 mil |
| Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 13 % (8 av 63 tåg) | 4 minuter och 52 sekunder | 17 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 12 % (70 av 566 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 17 mil |
| Arboga station–Stockholm C | Mälartåg | 12 % (6 av 49 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 13 mil |
| Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 12 % (36 av 295 tåg) | 3 minuter och 7 sekunder | 9 mil |
| Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 11 % (9 av 80 tåg) | 2 minuter | 13 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (65 av 614 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 7 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 9 % (121 av 1 280 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 7 mil |
| Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 9 % (6 av 65 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 5 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 9 % (2 av 22 tåg) | 1 minut och 57 sekunder | 13 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (12 av 133 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 8 mil |
| Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (47 av 604 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 4 mil |
| Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (281 av 4 053 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 5 mil |
| Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (32 av 467 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 4 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (99 av 1 514 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 6 mil |
| Knivsta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (6 av 106 tåg) | 1 minut | 6 mil |
| Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (96 av 1 948 tåg) | 56 sekunder | 4 mil |
| Handen–Kungsängen | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (6 av 128 tåg) | 38 sekunder | 4 mil |
| Bålsta station–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (6 av 157 tåg) | 37 sekunder | 6 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (1 av 28 tåg) | 48 sekunder | 3 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (22 av 675 tåg) | 33 sekunder | 8 mil |
| Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (1 av 34 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 5 mil |
| Sundbybergs station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 74 tåg) | 21 sekunder | 3 mil |
| Nynäshamn–Sundbybergs station | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 77 tåg) | 29 sekunder | 5 mil |
| Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 26 tåg) | 3 sekunder | 3 mil |
| Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 84 tåg) | 8 sekunder | 5 mil |
| Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 29 tåg) | 6 sekunder | 2 mil |