Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Mjölby kommun förra månaden.
Av omkring 3 500 tåg som passerade Mantorp, Mjölby eller Skänninge i oktober var 147 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 4 procent, vilket är bättre än den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Fyra procent kan jämföras med sex procent månaden innan, och elva procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Nio av tio tåg i Mjölby var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 5 oktober, när 13 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 541 (SJ Snabbtåg), mellan Stockholm C och Malmö C, som var 2 timmar och 49 minuter sent när det passerade Mjölby kommun på kvällen söndag den 5:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Malmö C av. 24 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 24 % (49 av 203 tåg) | 6 minuter och 51 sekunder | 51 mil |
| Borlänge C–Mjölby | TiB | 10 % (4 av 42 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 24 mil |
| Gävle C–Mjölby | TiB | 6 % (14 av 224 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 29 mil |
| Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 4 % (13 av 367 tåg) | 51 sekunder | 9 mil |
| Mjölby–Norrköping C | Östgötapendel | 3 % (2 av 70 tåg) | 44 sekunder | 7 mil |
| Motala C–Norrköping C | Östgötapendel | 3 % (56 av 2 155 tåg) | 35 sekunder | 7 mil |
| Mjölby–Motala C | Östgötapendel | 2 % (1 av 63 tåg) | 9 sekunder | 2 mil |
| Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 1 % (3 av 307 tåg) | 16 sekunder | 3 mil |
| Lindesberg–Mjölby | TiB | 0 % (0 av 23 tåg) | 5 sekunder | 14 mil |
| Linköping C–Tranås station | Östgötapendel | 0 % (0 av 23 tåg) | 43 sekunder | 6 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Mjölby kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Mjölby kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.