Ett av sex tåg i Gävle var sent i oktober

Gävle kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Furuvik och Gävle C förra månaden.

Av omkring 3 600 tåg som passerade Furuvik eller Gävle C i oktober var 575 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

16 procent kan jämföras med 15 procent månaden innan, och 19 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 30 oktober, när 31 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 587 (SJ Snabbtåg), mellan Sundsvall C och Stockholm C, som var 3 timmar och 52 minuter sent när det passerade Gävle kommun på natten lördag den 4:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Tågkö.

Störst andel förseningar under oktober drabbades TiB-tågen mellan Gävle C och Örebro C av. 50 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Gävle C–Örebro CTiB50 %
(61 av 122 tåg)
8 minuter och 31 sekunder19 mil
Gävle C–MjölbyTiB39 %
(35 av 90 tåg)
7 minuter och 27 sekunder29 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg34 %
(58 av 170 tåg)
8 minuter och 46 sekunder51 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg33 %
(14 av 43 tåg)
15 minuter och 7 sekunder53 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg29 %
(7 av 24 tåg)
13 minuter och 30 sekunder101 mil
Gävle C–Hallsbergs stationTiB24 %
(30 av 125 tåg)
5 minuter och 20 sekunder21 mil
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity23 %
(10 av 43 tåg)
4 minuter och 29 sekunder30 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity23 %
(21 av 93 tåg)
4 minuter och 59 sekunder53 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity22 %
(46 av 211 tåg)
4 minuter och 11 sekunder27 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg21 %
(10 av 48 tåg)
5 minuter och 24 sekunder46 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg18 %
(70 av 384 tåg)
3 minuter och 52 sekunder34 mil
Gävle C–Stockholm CSJ InterCity17 %
(5 av 29 tåg)
3 minuter och 37 sekunder16 mil
Gävle C–Sundsvall CX-Tåget16 %
(7 av 43 tåg)
3 minuter och 10 sekunder19 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity15 %
(19 av 129 tåg)
3 minuter och 35 sekunder38 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg13 %
(7 av 55 tåg)
4 minuter och 22 sekunder73 mil
Gävle C–Sundsvall VX-Tåget11 %
(16 av 143 tåg)
2 minuter och 46 sekunder19 mil
Borlänge C–Gävle CTiB11 %
(6 av 54 tåg)
3 minuter och 18 sekunder10 mil
Gävle C–LjusdalX-Tåget9 %
(21 av 225 tåg)
2 minuter och 11 sekunder14 mil
Gävle C–LudvikaTiB9 %
(2 av 23 tåg)
3 minuter och 31 sekunder12 mil
Gävle C–Uppsala CMälartåg7 %
(88 av 1 287 tåg)
1 minut och 21 sekunder10 mil
Gävle C–LjusdalSJ InterCity7 %
(2 av 30 tåg)
50 sekunder14 mil
Gävle C–StorvretaMälartåg4 %
(6 av 150 tåg)
44 sekunder9 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Gävle kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Gävle kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.