Andelen sena tåg vid stationerna i Karlstads kommun sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.
Av drygt 1 400 tåg som passerade Karlstad C, Välsviken eller Väse i oktober var 213 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
15 procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 2 oktober, när 27 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 7067 (Tågab), mellan Stockholm C och Göteborg C, som var 4 timmar och 17 minuter sent när det passerade Karlstads kommun på kvällen lördag den 11:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 34 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 34 % (29 av 85 tåg) | 7 minuter och 2 sekunder | 42 mil |
| Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (42 av 129 tåg) | 7 minuter och 6 sekunder | 42 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (9 av 28 tåg) | 5 minuter och 4 sekunder | 26 mil |
| Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 30 % (14 av 46 tåg) | 8 minuter och 9 sekunder | 26 mil |
| Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 19 % (32 av 165 tåg) | 3 minuter och 31 sekunder | 21 mil |
| Charlottenberg–Kristinehamn | VTAB | 13 % (49 av 365 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 12 mil |
| Arvika–Karlstad C | VTAB | 12 % (3 av 26 tåg) | 2 minuter | 6 mil |
| Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 11 % (6 av 55 tåg) | 3 minuter och 29 sekunder | 22 mil |
| Karlstad C–Sunne | VTAB | 10 % (2 av 21 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 5 mil |
| Arvika–Kristinehamn | VTAB | 7 % (4 av 58 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 9 mil |
| Karlstad C–Torsby | VTAB | 5 % (5 av 108 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 9 mil |
| Arvika–Degerfors station | VTAB | 4 % (1 av 23 tåg) | 18 sekunder | 11 mil |
| Karlstad C–Kristinehamn | VTAB | 2 % (3 av 185 tåg) | 19 sekunder | 4 mil |
| Charlottenberg–Degerfors station | VTAB | 0 % (0 av 23 tåg) | 43 sekunder | 14 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Karlstads kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Karlstads kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
