Ett av sex tåg i Örebro kommun var sent i oktober

Örebro kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Örebro C och Örebro S förra månaden.

Av omkring 2 800 tåg som passerade Örebro C eller Örebro S i oktober var 445 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 16 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

16 procent kan jämföras med 17 procent månaden innan, och 18 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var lördag den 1 november, när samtliga ankommande tåg var mer än fem minuter försenade. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 180 (SJ Regional), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 4 timmar och 8 minuter sent när det passerade Örebro kommun på kvällen söndag den 5:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Banarbete.

Störst andel förseningar under oktober drabbades TiB-tågen mellan Gävle C och Örebro C av. 43 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Gävle C–Örebro CTiB43 %
(90 av 210 tåg)
8 minuter och 2 sekunder19 mil
Stockholm C–Örebro SMälartåg35 %
(17 av 48 tåg)
7 minuter och 52 sekunder16 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional21 %
(95 av 463 tåg)
6 minuter och 35 sekunder40 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional20 %
(14 av 71 tåg)
8 minuter och 23 sekunder34 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg19 %
(68 av 354 tåg)
5 minuter och 17 sekunder15 mil
Borlänge C–MjölbyTiB17 %
(7 av 42 tåg)
3 minuter och 4 sekunder24 mil
Gävle C–MjölbyTiB16 %
(35 av 224 tåg)
3 minuter och 44 sekunder29 mil
Eskilstuna C–Örebro SMälartåg15 %
(6 av 39 tåg)
2 minuter och 6 sekunder7 mil
Borlänge C–Hallsbergs stationTiB13 %
(4 av 30 tåg)
2 minuter och 15 sekunder16 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional13 %
(7 av 54 tåg)
2 minuter och 18 sekunder36 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional10 %
(45 av 431 tåg)
2 minuter och 40 sekunder17 mil
Avesta Krylbo–Örebro CTiB9 %
(2 av 23 tåg)
1 minut och 34 sekunder11 mil
Hallsbergs station–LindesbergTiB8 %
(11 av 131 tåg)
1 minut och 29 sekunder6 mil
Lindesberg–Örebro CTiB8 %
(5 av 66 tåg)
1 minut och 20 sekunder4 mil
Stockholm C–Örebro SMälartåg, Reg. Express5 %
(1 av 22 tåg)
1 minut och 8 sekunder16 mil
Hallsbergs station–Västerås CSJ Regional4 %
(1 av 23 tåg)
1 minut och 55 sekunder10 mil
Lindesberg–MjölbyTiB4 %
(1 av 23 tåg)
43 sekunder14 mil
Herrljunga C–Örebro CVästtågen4 %
(1 av 23 tåg)
51 sekunder18 mil
Gävle C–Hallsbergs stationTiB4 %
(5 av 140 tåg)
58 sekunder21 mil
Göteborg C–Örebro CVästtågen3 %
(2 av 66 tåg)
18 sekunder26 mil
Hallsbergs station–Örebro CTiB3 %
(5 av 198 tåg)
33 sekunder2 mil
Gävle C–Laxå stationTiB0 %
(0 av 21 tåg)
24 sekunder24 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Örebro kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Örebro kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.