Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Jönköpings län förra månaden.
Av omkring 6 500 tåg som passerade någon av stationerna i Jönköpings län i oktober var 682 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med elva procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Ett av tio tåg i Jönköping var pendeltåg, och bland dem var bara en mycket liten andel mer än fem minuter sena vid ankomst.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 30 september, när samtliga ankommande tåg var mer än fem minuter försenade. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 346 (SJ EuroNight), mellan Berlin och Stockholm C, som var 5 timmar och 51 minuter sent när det passerade Jönköpings län på eftermiddagen fredag den 3:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 88 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 88 % (42 av 48 tåg) | 1 timme, 7 minuter och 19 sekunder | 81 mil |
| Berlin–Stockholm C | Snälltåget | 67 % (14 av 21 tåg) | 19 minuter | 81 mil |
| Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 49 % (28 av 57 tåg) | 10 minuter och 11 sekunder | 52 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 42 % (22 av 52 tåg) | 12 minuter och 45 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 40 % (19 av 48 tåg) | 9 minuter och 53 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 30 % (232 av 782 tåg) | 7 minuter | 51 mil |
| Alvesta–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 29 % (8 av 28 tåg) | 3 minuter och 47 sekunder | 34 mil |
| Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 20 % (41 av 204 tåg) | 4 minuter och 54 sekunder | 29 mil |
| Jönköping C–Värnamo | Krösatågen | 10 % (21 av 211 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 7 mil |
| Halmstad C–Nässjö C | Krösatågen | 9 % (14 av 148 tåg) | 2 minuter och 36 sekunder | 16 mil |
| Nässjö C–Töreboda station | Västtågen | 9 % (5 av 56 tåg) | 3 minuter och 5 sekunder | 12 mil |
| Alvesta–Jönköping C | Krösatågen | 9 % (2 av 23 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 10 mil |
| Värnamo–Växjö | Krösatågen | 9 % (32 av 371 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 6 mil |
| Jönköping C–Växjö | Krösatågen | 8 % (45 av 556 tåg) | 1 minut och 56 sekunder | 11 mil |
| Jönköping C–Vaggeryd | Krösatågen | 7 % (9 av 127 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 3 mil |
| Halmstad C–Jönköping C | Krösatågen | 6 % (7 av 109 tåg) | 1 minut och 44 sekunder | 15 mil |
| Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 6 % (13 av 207 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 9 mil |
| Jönköping C–Skövde C | Västtågen | 6 % (7 av 113 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 7 mil |
| Alvesta–Värnamo | Krösatågen | 6 % (10 av 166 tåg) | 1 minut och 23 sekunder | 4 mil |
| Nässjö C–Vaggeryd | Krösatågen | 6 % (5 av 87 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 4 mil |
| Nässjö C–Skövde C | Västtågen | 5 % (44 av 864 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 10 mil |
| Nässjö C–Vetlanda | Krösatågen | 5 % (15 av 329 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 3 mil |
| Jönköping C–Töreboda station | Västtågen | 4 % (2 av 46 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 10 mil |
| Nässjö C–Tranås station | Krösatågen | 3 % (18 av 542 tåg) | 39 sekunder | 5 mil |
| Jönköping C–Nässjö C | Krösatågen | 3 % (8 av 269 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 3 mil |
| Eksjö–Nässjö C | Krösatågen | 2 % (7 av 376 tåg) | 35 sekunder | 2 mil |
| Jönköping C–Tranås station | Krösatågen | 1 % (3 av 222 tåg) | 37 sekunder | 6 mil |
| Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 1 % (2 av 305 tåg) | 15 sekunder | 3 mil |
| Nässjö C–Växjö | Krösatågen | 0 % (0 av 22 tåg) | 8 sekunder | 9 mil |
| Falköping C–Jönköping C | Västtågen | 0 % (0 av 23 tåg) | 33 sekunder | 6 mil |
| Falköping C–Nässjö C | Västtågen | 0 % (0 av 26 tåg) | 34 sekunder | 9 mil |
| Nässjö C–Örebro C | Västtågen | 0 % (0 av 21 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 18 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Jönköpings län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Jönköpings län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
