Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Uppsala län förra månaden.
Av omkring 11 500 tåg som passerade någon av stationerna i Uppsala län i oktober var 1 214 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent kan jämföras med sju procent månaden innan, och elva procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av tio tåg i Uppsala var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 28 oktober, när 31 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 585 (SJ Snabbtåg), mellan Umeå C och Stockholm C, som var 3 timmar och 15 minuter sent när det passerade Uppsala län på kvällen måndag den 27:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Spårfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Umeå C av. 34 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 34 % (26 av 76 tåg) | 12 minuter och 53 sekunder | 51 mil |
| Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 29 % (7 av 24 tåg) | 16 minuter och 3 sekunder | 101 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 29 % (27 av 93 tåg) | 6 minuter och 10 sekunder | 53 mil |
| Köpings station–Stockholm C | SJ Regional | 27 % (6 av 22 tåg) | 4 minuter och 27 sekunder | 12 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 24 % (24 av 98 tåg) | 5 minuter och 2 sekunder | 27 mil |
| Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 21 % (9 av 42 tåg) | 4 minuter och 31 sekunder | 30 mil |
| Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 21 % (6 av 28 tåg) | 3 minuter och 27 sekunder | 73 mil |
| Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 20 % (40 av 198 tåg) | 3 minuter och 47 sekunder | 34 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 19 % (59 av 306 tåg) | 4 minuter och 14 sekunder | 20 mil |
| Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 18 % (13 av 72 tåg) | 3 minuter och 5 sekunder | 7 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 18 % (63 av 359 tåg) | 3 minuter och 59 sekunder | 15 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 16 % (20 av 127 tåg) | 3 minuter och 55 sekunder | 38 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (58 av 381 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 11 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 12 % (53 av 429 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 27 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 12 % (54 av 438 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 17 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 12 % (153 av 1 259 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 7 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 12 % (55 av 463 tåg) | 3 minuter och 38 sekunder | 40 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (66 av 597 tåg) | 1 minut och 49 sekunder | 7 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (47 av 430 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 8 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (8 av 75 tåg) | 2 minuter och 20 sekunder | 6 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 10 % (120 av 1 197 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 6 mil |
| Knivsta station–Stockholm C | Mälartåg | 9 % (4 av 43 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 5 mil |
| Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 9 % (64 av 734 tåg) | 1 minut och 32 sekunder | 6 mil |
| Sala–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (18 av 218 tåg) | 1 minut och 25 sekunder | 6 mil |
| Bålsta station–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (6 av 77 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 6 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 7 % (4 av 54 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 36 mil |
| Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (2 av 27 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 4 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (20 av 278 tåg) | 58 sekunder | 7 mil |
| Gävle C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (88 av 1 381 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 10 mil |
| Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 6 % (2 av 34 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 16 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 5 % (20 av 407 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 9 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 5 % (3 av 63 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 13 mil |
| Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 5 % (1 av 21 tåg) | 4 minuter och 9 sekunder | 46 mil |
| Knivsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (2 av 44 tåg) | 22 sekunder | 5 mil |
| Tierp–Uppsala C | Mälartåg | 4 % (21 av 486 tåg) | 51 sekunder | 5 mil |
| Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (12 av 361 tåg) | 37 sekunder | 8 mil |
| Gävle C–Storvreta | Mälartåg | 3 % (5 av 153 tåg) | 56 sekunder | 9 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 3 % (1 av 35 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 17 mil |
| Morgongåva–Uppsala C | Mälartåg | 2 % (2 av 88 tåg) | 40 sekunder | 4 mil |
| Knivsta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 47 tåg) | 54 sekunder | 6 mil |
| Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 39 tåg) | 34 sekunder | 2 mil |